KLM promoveert Alitalia tot de ster van de beurs

Plotseling lacht het leven Alitalia weer toe. Op de effectenbeurs in Milaan werd de handel in aandelen van de Italiaanse nationale luchtvaartmaatschappij woensdag opnieuw opgeschort vanwege te grote koersstijgingen....

JAN VAN DER PUTTEN

Van onze verslaggever

Jan van der Putten

ROME

De KLM is al een tijd op zoek naar een Europese partner. Vorige maand viel Iberia af. De belangstelling van de KLM voor Alitalia werd groter toen bekend werd dat dit bedrijf voor het eerst sinds vele jaren winst had geboekt. De geruchten over een samenwerking zijn de laatste dagen zo sterk geworden, dat Alitalia de ster is geworden van de effectenbeurs.

Ook Air France heeft belangstelling voor Alitalia. Volgens geruchten is de Italiaanse regering verdeeld. Premier Prodi en minister Ciampi van Financiën zouden meer voelen voor Air France, terwijl minister Burlando van Openbaar Vervoer meer geporteerd is voor de KLM. De vakbonden van Alitalia vinden Air France een betere keus, omdat de KLM met haar kleine nationale markt zich zou werpen op de verovering van de Italiaanse binnenlandse markt.

Iedereen is ervan overtuigd dat Alitalia alleen maar levensvatbaar is als het in zee gaat met een sterke buitenlandse partner. Maar daarvoor moest er eerst een begin van sanering komen. Lange tijd leek geen sanering, maar slechts een failliet voor de deur te staan.

Alitalia is een van de vele dochters van het IRI, de tot monsterlijke proporties uitgegroeide overheidsholding die even monsterlijke verliezen lijdt. Vorige maand is besloten alle IRI-maatschappijen in de verkoop te doen en de holding over uiterlijk drie jaar op te heffen. Ruim voor die tijd moet Alitalia, dat nu nog voor 90 procent onder IRI-controle staat, in particuliere handen zijn.

In 1988 begon Alitalia verlies te maken. De saneringsplannen en de directeuren volgden elkaar op, maar de verliezen werden alleen maar dramatischer. De belangrijkste oorzaken waren slechte bedrijfsvoering, onevenredig hoge lonen, en hoge tarieven bij gebrek aan concurrentie. Daar stonden slechts tegenover een vaak belabberde service aan boord en vele vertragingen, annuleringen en stakingen.

Veertien beroepscategorieën, van verkeersleiders tot piloten, van brandweerlieden tot cabinepersoneel, moeten meewerken om een Italiaans verkeersvliegtuig te laten vliegen. Hun bonden, vooral die van de verkeersleiders en de piloten, hebben zich de afgelopen jaren gehaat gemaakt bij de gestrande reizigers en bij de directie.

Het dieptepunt kwam vorig jaar. Na het zevende achtereenvolgende verliesjaar was de schuld opgelopen tot vier miljard gulden. Het bedrijfskapitaal was bijna opgesoupeerd. Het werd duidelijk dat alleen een ingrijpende, pijnlijke herstructurering Alitalia zou kunnen redden.

De nieuwe hoofddirecteur, Domenico Cempella, stelde een reddingsplan op. Centraal daarin stonden een kapitaalinjectie door de overheid van 3,3 biljoen lire (nu 3,9 miljard gulden) en het afvloeien van 3200 van de 18 duizend personeelsleden. Ondertussen had zich op de binnenlandse markt concurrentie gemeld, die Alitalia dwong zijn service te verbeteren en de tarieven te verlagen.

De Europese Commissie wees de financiële injectie aanvankelijk af. Vorige maand gaf ze alsnog haar toestemming, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat Alitalia deze staatshulp niet zou gebruiken om de andere Europese luchtvaartmaatschappijen oneerlijke concurrentie aan te doen. Ook moest het bedrijf zijn belang in de Hongaarse maatschappij Malev opgeven.

Kort daarop kwam minister Burlando met de blijde boodschap dat Alitalia in de eerste zes maanden van dit jaar eindelijk weer eens winst heeft gemaakt : een kleine twaalf miljoen gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden