KLM op de schop bij reuzenpact VS

KLM wordt meegetrokken in een gigantische herschikking van de internationale luchtvaart. De noodlijdende Amerikaanse maatschappijen Delta, Continental en KLM-partner Northwest gaan nauw samenwerken op de thuismarkt en kijken of ze hun samenwerking ook overzee kunnen uitbreiden....

De overeenkomst, die voor tien jaar moet gelden, richt zich op de zogeheten codesharing, vliegen onder gezamenlijke vluchtnummers en afstemming van elkaars vluchtschema's, waardoor de vluchten van de drie beter op elkaar zullen aansluiten.

De coalitie zet de gehele internationale luchtvaart op zijn kop en heeft grote gevolgen voor de Europese. Als de samenwerking doorgaat, de Amerikaanse kartel autoriteit moet zich er nog over uitspreken, ontstaan er in de VS drie grote blokken: American; United en US Airways en tenslotte Delta, Continental en Northwest.

De plannen laten KLM niet onberoerd. Delta zit met Air France en Al Italia in het zogenoemde SKYteam. Nu KLM-partner Northwest ook tot deze alliantie lijkt toe te treden, wordt de kans groter dat KLM deel gaat uitmaken van deze combinatie.

KLM krijgt dan Air France en Alitalia als partner. KLM praat al een tijdje informeel met de Fransen. 'Van een fusie zal geen sprake zijn. Dat is een stap te ver. Maar samenwerking heeft aantrekkelijke kanten', zegt KLM.

Er zitten echter ook nogal wat haken en ogen aan de nauwe betrekkingen. Parijs en Amsterdam liggen dicht bij elkaar en er zit veel overlap in de vluchten van KLM en Air France. Bovendien willen en kunnen zowel Charles de Gaulle als Schiphol groeien, waardoor de luchthavens weleens in elkaars vaarwater terecht zouden kunnen komen. Daarnaast is er nog steeds het akkefietje tussen KLM en Alitalia. Beide maatschappijen eisen miljoenen dollars van elkaar vanwege het niet doorgaan van een beoogde alliantie. KLM wil 100 miljoen dollar van de Italianen, terwijl de ZuidEuropeanen 250 miljoen dollar van de Nederlanders eisen.

De aangekondigde Amerikaanse samenwerking - in grootte nummer drie, vier en vijf van de VS -, lijkt een reactie op het verzoek van United Airlines (nummer twee) om samen te mogen gaan met US Airways. Beide bedrijven houden met moeite het hoofd boven water. Mogelijk zou dat een reden kunnen zijn voor de Amerikaanse kartelautoriteit om de alliantie te ondersteunen.

KLM spreekt van een logische ontwikkeling. 'Op termijn blijven in de VS en Europa drie grote luchtvaartclusters over. Om in een van deze een belangrijke rol te spelen, zijn we regelmatig met andere maatschappijen in gesprek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden