KLM lid van grootste luchtvaartalliantie

KLM is maandag in New York toegetreden tot de wereldwijde alliantie van het Skyteam. Naast KLM werden ook Northwest en Continental lid....

Door de stap is KLM nu onderdeel van een wereldmacht, die na het verwachte aantrekken van China Southern Airlines en Aeroflot een marktaandeel van 27 procent heeft.

De alliantie biedt 658 bestemmingen in meer dan 130 landen aan en heeft dagelijks 14.320 vluchten. Elke seconde stappen wereldwijd ongeveer tien mensen in een vliegtuig van het Skyteam.

Skyteam is met het toetreden van KLM het belangrijkste samenwerkingsverband in de luchtvaart geworden. Oneworld (onder meer British Airways, Cathay Pacific en American Airlines) en Star Alliance (Lufthansa, United Airlines, Singapore Airlines) zijn voorbijgestreefd.

Toch kan Skyteam niet op volle kracht vooruit. Veel maatschappijen hebben geen toestemming van kartelautoriteiten om onderling prijsafspraken te mogen maken, gezamenlijk tickets te verkopen en frequenties op elkaar af te stemmen. Ook kunnen ze niet gezamenlijk kerosine inkopen, of vliegtuigen aanschaffen. Northwest, KLM en Air France, die wel dergelijke toestemmingen hebben, bekijken momenteel of ze het nieuwste toestel van Boeing, de Dreamliner, gezamenlijk kunnen aanschaffen.

Een gezamenlijke bedrijfsvoering van het Skyteam is echter uit den boze. Wel toegestaan is co-sharing (vliegen onder hetzelfde vluchtnummer), gebruik maken van elkaars lounges en het uitvoeren van gezamenlijke 'frequent flyers'-programma's.

Voor de reizigers heeft dat als grote voordeel dat zijn vluchten beter aansluiten, zijn bagage vanzelf in het aansluitende vliegtuig terechtkomt en zijn begeerde spaarpunten voor gratis vliegreizen ook bij de andere maatschappijen doortikken.

Volgens topman Leo van Wijk van KLM is een gezamenlijke bedrijfsvoering niet het belangrijkste. 'Co-sharing is tweederde van het voordeel.' Hij voorziet groei voor KLM en Schiphol. 'Skyteam genereert business. Door Delta krijgen wij er vijftig bestemmingen in de VS bij. Delta krijgt er veertig bestemmingen via Amsterdam bij. Dat trekt reizigers aan. Het was niet voor niets dat financieel directeur Pieter Verboom van Schiphol onlangs zei dat de groei vrijwel uitsluitend te danken was aan de fusie tussen KLM en Air France.'

De groei van het Skyteam komt niet toevallig op een moment dat grote, traditionele maatschappijen moeite hebben het hoofd boven water te houden. Allianties zijn nodig om te kunnen overleven. De financiële nood is hoog bij veel maatschappijen. Zondag betrad US Airways voor de tweede keer in vijftien maanden het voorportaal van een faillissement (Chapter 11).

Skyteam-partner Delta staat op de rand van de afgrond en heeft drastische maatregelen aangekondigd. Zo moeten er op korte termijn zevenduizend banen bij Delta worden geschrapt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden