nieuws luchtvaart

KLM investeert miljoenen in biokerosine, gemaakt uit sterk vervuild frituurvet en industrie-afval

KLM steekt de komende jaren naar schatting enkele tientallen miljoenen euro's in een fabriek voor duurzame kerosine voor vliegtuigen. De kerosine wordt gemaakt uit sterk vervuild frituurvet en afvalstromen uit de lokale industrie, onder andere van zeep- en shampoofabrikanten. 

Een KLM-toestel dat vliegt op biokerosine. Beeld ANP

De luchtvaartmaatschappij neemt tien jaar lang driekwart af van de 100 duizend ton duurzame brandstof, die vanaf 2020 in een nog te bouwen fabriek in Delfzijl wordt geproduceerd. 

KLM voert als een van de weinige luchtvaartmaatschappijen ter wereld vluchten uit met biokerosine. Het gaat nu nog alleen om vluchten van en naar Los Angeles, een van de twee vliegvelden ter wereld die kerosine met duurzame brandstof mengt. Het andere is Oslo.

Als de fabriek in Delfzijl eenmaal draait, produceert die jaarlijks 100 duizend ton kerosine. Daarvan neemt KLM 75 duizend af, ‘goed voor duizend vluchten van Amsterdam naar Rio de Janeiro’, aldus KLM-topman Pieter Elbers. Daarmee dekt het bedrijf 2 procent van zijn totale kerosineconsumptie.

Door biokerosine te gebruiken neemt de jaarlijkse uitstoot van CO2 door de Nederlandse luchtvaart met 270 duizend ton af. Ter vergelijking: dat is de uitstoot van de helft van de inwoners van de gemeente Haarlemmermeer. Biokerosine geeft 90 procent minder uitstoot van fijnstof en geen uitstoot van zwavel.

Overheidssubsidie

Biokerosine is nu gemiddeld 50 procent duurder dan gewone vliegtuigbrandstof. KLM hoopt het verschil te overbruggen met overheidssubsidies op hernieuwbare brandstof. Op de vraag of een deel van de vliegtaks niet zou moeten worden gestoken in de bouw van de fabriek in Delfzijl antwoordde Elbers: ‘Dat is een perfect idee.’ Of het zover komt is onzeker. Het kabinet heeft de opbrengst van de vliegtaks nu bedoeld voor de algemene middelen.

KLM bouwt de fabriek met SkyNRG, een specialist in de productie van biokerosine die in 2010 door onder meer de luchtvaartmaatschappij werd opgezet. Verder steekt SHV Energy geld in het project. Het bedrijf gaat een van de restproducten, 15 duizend ton propaan per jaar, verkopen.

De bouw van de fabriek in Delfzijl gaat rond de 250 miljoen euro kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden