KLM gaat regiodochters blauw schilderen

De KLM wil meer blauw in de lucht. De Koninklijke wil dat regionale luchtvaartmaatschappijen waar zij mee samenwerkt ook gaan vliegen in de kleuren van KLM....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Daar zal het niet bij blijven. Sommige reizigers melden al de eerste blauw geschilderde vliegtuigen te hebben gezien van Air Exel, weliswaar een dochter van Schreiner maar een partner van KLM. Braathens, een Noorse maatschappij waarin KLM een belang van 30 procent heeft, zegt zelf al op zoek te zijn naar een meer internationale uitstraling. Het blauw van KLM past wel in die zoektocht.

Niet bekend

Volgens vakbondskringen binnen de KLM zou ook Transavia (80 procent KLM) op den duur in blauw moeten, maar directeur P. Legro van Transavia spreekt dat tegen. Transavia wil zich nog wel eens 'lastig' tonen. Zo beconcurreerde de maatschappij de KLM vorig jaar op de lijnen naar Nice en naar Barcelona.

KLM is bezig met het opbouwen van een wereldwijd netwerk. Daarbij is een strak geregegeld net van regionale luchtverbindingen onontbeerlijk. De reiziger die uit de VS wordt gevlogen door de succesvolle tandem KLM/Northwest, moeten in de meeste gevallen niet op Schiphol zijn maar elders in Europa.

De overstap op een regioliner moet voor de passagier zo makkelijk mogelijk worden gemaakt, Dat betekent vooral dat de vluchten op elkaar moeten worden afgestemd, maar ook dat het de service op hetzelfde niveau wordt gebracht. Kortom: het nieuwe KLM-blauw zal bij Air UK moeten voorkomen dat de passagier een cultuurschok oploopt. Air UK bezit een kleine veertig vliegtuigen en vervoerde daarmee in 1996 3,6 miljoen passagiers.

Tot nu toe bestuurt KLM zijn regioliners op armslength, dat wil zeggen dat de directie veel vrijheid heeft. Daar wil KLM vanaf. 'Dat armpje gaat er tussenuit', weet vakbondsbestuurder J. Hofland van de Unie. 'Die maatschappijen worden volledig geïntegreerd.'

De integratie van halfdochter Martinair zal de meeste problemen opleveren. Met de mede-eigenaar van Martinair, Nedlloyd, wordt al enige tijd gesproken over de overname van de aandelen, maar Nedlloyd wil er meer voor hebben dan KLM wil betalen. 'Dit jaar willen ze van die kwestie af, linksom of rechtsom', zegt analist R. Brakenhof van Kempen & Co. Linksom wil zeggen: het belang van Nedlloyd overnemen. Rechtsom betekent: het eigen pakket in Martinair afstoten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden