Nieuwsherstelplan KLM

KLM en vakbonden nog steeds oneens over herstelplan, de tijd dringt

KLM en de vakbonden zijn het nog altijd niet eens over het herstelplan dat de noodlijdende luchtvaartmaatschappij voor 1 oktober moet indienen bij de overheid. Volgens dit plan moet KLM de kosten structureel met 15 procent verlagen, waardoor er van de 33 duizend banen mogelijk tussen de 4.500 en vijfduizend moeten verdwijnen.

Vorig jaar – in betere tijden – pleitte KLM-personeel nog vol vuur voor de herbenoeming van ceo Pieter Elbers. De verhoudingen zijn inmiddels bekoeld.Beeld ANP

Daarnaast wordt van het personeel een loonoffer gevraagd. Het luchtvaartbedrijf moet 20 procent op de arbeidskosten besparen; tweeduizend KLM-medewerkers hebben inmiddels vrijwillig ontslag genomen.

correctie: aanvankelijk stond in dit bericht dat bij KLM tussen de 4.500 en 15 duizend banen moeten verdwijnen. Dat moet zijn: tussen de 4.500 en 5.000.

Bonden twijfelen of KLM de plannen vóór het bereiken van de deadline rondkrijgt. Cabinevakbond VNC, de grootste binnen KLM, verklaarde eerder deze week dat er bij de onderhandelingen tot nu toe weinig vooruitgang is geboekt. President-directeur Pieter Elbers toonde zich tegenover persbureau ANP optimistischer en noemde 1 oktober een harde datum.

De luchtvaartmaatschappij heeft 3,4 miljard euro steun toegezegd gekregen van de Nederlandse overheid, op voorwaarde dat het concern een reorganisatieplan indient. Eerder deze week stelde het ministerie van Financiën een controleur aan, die namens de staat kijkt of KLM het toegekende geld goed gebruikt.

Misbruiken

FNV zegt dat KLM de coronacrisis lijkt te misbruiken om te snijden in de kosten van met name het grondpersoneel. De bonden vinden dat kwetsbare medewerkers die tot 1,5 keer modaal verdienen ontzien moeten worden. Ook de Tweede Kamer sprak zich hiervoor uit.

Dit lijkt niet te gebeuren. Tot woede van FNV besloot KLM vorige maand de beloofde loonsverhoging uit te stellen. Daarmee laat de luchtvaartmaatschappij medewerkers onevenredig meebetalen om de beoogde staatssteun veilig te stellen, vindt de bond, die heeft gedreigd met een gang naar de rechter om het uitstel aan te vechten.

Naast het conflict met de bonden levert ook het opspelende coronavirus KLM nieuwe kopzorgen op. Doordat overal in Europa strengere reisadviezen worden ingesteld, moest het concern afzien van de geplande opschaling van het aantal Europese bestemmingen. In september vloog de maatschappij op 57 procent van haar capaciteit, in vergelijking met vorig jaar. Dit percentage blijft in oktober gehandhaafd. In de laatste twee maanden van het jaar zal de capaciteit zelfs nog wat verder dalen tot naar verwachting 55 procent.

Instorting

KLM zag de langzaam groeiende vraag naar tickets instorten door strengere quarantaineregels in het Verenigd Koninkrijk. Voor veel reizigers die naar Groot-Brittannië reizen, geldt de verplichting om na aankomst veertien dagen in isolatie te gaan. KLM voelt daarnaast de vele ‘oranje’ reisadviezen, bijvoorbeeld voor Spanje en flinke delen van Frankrijk.

Binnen het intercontinentale netwerk van KLM verwacht de luchtvaartmaatschappij de komende maanden wel meer passagiersvluchten uit te voeren. Waar de capaciteit deze maand nog minder dan de helft van vorig jaar is, zal dat in november en december 60 procent worden.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en luchtvaartmaatschappij EasyJet hebben overigens wel een akkoord bereikt over versobering van de arbeidsvoorwaarden van piloten. Deze versobering bij de prijsvechter duurt twee jaar, maar hierdoor hoeven er geen gedwongen ontslagen te vallen onder de negentig piloten die in Amsterdam werken, aldus VNV.

Geld terug voor tickets blijft lastig

Gedupeerde reizigers hebben nog steeds moeite hun geld terug te krijgen van vliegtuigmaatschappijen. Dit stelt claimbureau Aviclaim, dat dagelijks vier tot vijf rechtszaken zegt te voeren tegen vervoerders die reizigers niet of pas veel te laat een vervangingsticket geven, of geld terugbetalen. Luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober binnen zeven dagen de kosten van geannuleerde vluchten terugbetalen. Nu geldt een termijn van zestig dagen. De Consumentenbond ontving sinds maart ongeveer 1.400 klachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden