KLM begint met Buzz een eigen prijsvechter

De KLM gaat de strijd aan met prijsvechters als EasyJet, RyanAir en Go. Begin volgend jaar start KLM onder de naam Buzz een eigen prijsvechter in Engeland....

Van onze verslaggever

Directeur Floris van Pallandt van KLM UK heeft grote verwachtingen van Buzz. 'Uit marktonderzoek is gebleken dat dit segment van de luchtvaart het snelst groeit. Volgens onderzoek groeit het aantal passagiers in dit segment van 5,4 miljoen vorig jaar tot 15 miljoen in 2003.'

Maar dat is niet de enige reden. KLM UK kreeg het hard te verduren door de concurrentie die lowcostcarriers. Vooral op de Britse markt hebben deze bedrijven al een stevige positie. De bekendste is EasyJet, die in 1995 begon. Ryan Air opereert vanuit Dublin, maar vliegt vooral in Groot-Brittannië. Virgin Express heeft zijn basis in het Belgische Charleroi, maar verloochent zijn Britse afkomst niet. Go, achttien maanden geleden door British Airways opgericht, vliegt vanaf Stansted; ook de thuisbasis van Buzz.

Van Pallandt benadrukt dan ook dat Buzz een Britse aangelegenheid is, een actie van KLM UK. Ook KLM zegt dat er geen concernstrategie achter zit. Maar op den duur kan Buzz wel degelijk een Europese operatie worden. 'We hebben een concept gekozen dat te exporteren is.' Wanneer die export plaatsvindt, durft Van Pallandt niet te zeggen.

Volgens hem is de start van Buzz aanzienlijk flamboyanter dan die van de meeste concurrenten. Acht toestellen in één keer, op routes die nu al door KLM UK worden bediend: 'Wij noemen dat een vliegende start.' Binnen een jaar verwacht hij meer dan een miljoen reizigers, en binnen twee jaar verwacht hij winst.

Met Buzz wordt KLM UK in feite in tweeën gedeeld. Met zestien vliegtuigen blijft de maatschappij vliegen van verschillende Britse luchthavens naar Schiphol, ten einde de transatlantische lijnen van KLM van Britse reizigers te voorzien. De acht Buzz-toestellen vliegen naar Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Milaan en Parijs, allemaal 'oude' routes van KLM UK. Verder komt er een route naar Wenen en een naar Lyon bij.

Buzz moet een simpel product worden, met één klasse en zonder poeha. Maar ook weer niet al te simpel. Van Pallandt: 'We gaan ervan uit dat alle mensen verschillend zijn. Een zakenreiziger wil waarschijnlijk alleen een kopje koffie en een broodje onderweg, maar een pasgetrouwd paar wil misschien champagne en toast met zalm. Dat kan bij ons.' Tegen meerprijs uiteraard.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden