Nieuws Luchtvaart

KLM-app laat gebruiker zien of handbagage wel of niet in bagagerek vliegtuig past

Nooit meer aan boord van het vliegtuig te horen krijgen dat je handbagage niet in de ‘overhead bin’ past. KLM heeft zijn app voor smartphones uitgebreid met een optie om in ‘augmented reality’ te controleren of cabinekoffers en -tassen aan de maximumafmetingen voldoen die de luchtvaartmaatschappij stelt. Aan het slimmigheidje zit een beperking: de klant kan er alleen gebruik van maken als hij een reis heeft geboekt bij KLM.

Schermen uit de Augmented Reality Handbagagecheck van KLM Beeld KLM/de Volkskrant

Met de app kan de reiziger de geschiktheid van zijn handbagage bekijken door zijn smartphonecamera te richten op zijn koffer of tas. De software projecteert er in beeld een virtuele koffer naast. ‘Passagiers zien nu zelf in één oogopslag of hun handbagage de juiste afmetingen heeft’, zegt Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale ontwikkelingen bij Air France–KLM.

In een disclaimer op de openingspagina van de bagagecheck staat te lezen dat de AR-scanner probeert de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk te benaderen. Maar een 100 procent garantie dat de afmetingen op de smartphone kloppen, geeft KLM niet, noch de garantie dat handbagage überhaupt mee kan op een vlucht.

Achilleshiel

Handbagage is de achilleshiel van de luchtvaart. Elke maatschappij stelt beperkingen aan de hoeveelheid en afmetingen van de spullen die een passagier in de cabine mag meenemen. Maar de mate waarin de handbagage daadwerkelijk wordt gecontroleerd, verschilt van bedrijf tot bedrijf. Dat leidt weer tot oponthoud bij het ‘boarden’, omdat passagiers vechten om een plekje in overvolle rekken.

Er zijn ook luchtvaartmaatschappijen die een slaatje slaan uit het gebrek aan bergruimte. De Britse prijsvechter EasyJet laat klanten met te grote handbagage 4,50 euro betalen voor een plekje vooraan in het laadruim, zodat hun koffer of tas op de eindbestemming als eerste op de bagageband verschijnt. Concurrent Jet2 laat passagiers betalen voor de garantie dat hun handbagage ook echt als handbagage mee mag.

In januari van dit jaar verbande Ryanair (grootste luchtvaartmaatschappij van Europa) alle handbagage uit de cabine, tenzij een reiziger daarvoor betaalt. Die zit sinds de invoering van de nieuwe regels sneller in zijn stoel, constateerde topman Michael O’Leary. De nieuwe regel leidde elders weer tot vertraging. ‘Er zijn nu veel vluchten waarop we 100 tot 120 extra koffers in het laadruim moeten bergen. Als dat blijft toenemen, moeten we hier misschien nog een keer naar kijken’, aldus O’Leary in een videoboodschap aan investeerders.

Volgens een peiling van de Britse consumentenwaakhond Which? zien steeds meer luchtreizigers hun handbagage in het laadruim belanden, ook al voldoen de koffers en tassen aan de eisen die voor carry on-items gelden. Een probleem daarbij is dat reizigers hun paspoort niet bij zich hebben als op hun bestemming de bagageband achter de douane ligt.

Een andere ontwikkeling leidt ook tot toenemende problemen met handbagage: om de oplopende kosten van bijvoorbeeld brandstof te compenseren, rekenen meer luchtvaartmaatschappijen een toeslag voor koffers en andere bagage die in het laadruim hoort. Reizigers die deze kosten willen vermijden proppen hun handbagage zo vol mogelijk om te voorkomen dat ze 13 tot 50 euro extra kwijt zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.