Nieuwsklm

KLM: 5.000 banen weg, voor 1.500 werknemers dreigt gedwongen ontslag

Bij KLM komt het zwartste scenario uit. Bij de luchtvaartmaatschappij verdwijnen tussen nu en eind volgend jaar 4.500 tot 5.000 arbeidsplaatsen. Het bedrijf sluit niet uit dat er nog meer werk verdwijnt, als de coronacrisis langer duurt.

Drukte bij de incheckbalie van KLM.Beeld Guus Dubbelman / De Volkskrant

KLM hoopt de klap grotendeels op te vangen met een vrijwillige vertrekregeling, waarop ruim 2.500 mensen hebben ingetekend. Dat gaat 2.000 voltijdsbanen schelen. De ontslagvergoedingen waarmee werknemers opstappen, kosten KLM dit jaar 188 miljoen euro, bleek uit de kwartaal- en halfjaarcijfers die het fusieconcern Air France-KLM vrijdag in Parijs vrijgaf.

Door pensioneringen dit en volgend jaar krimpt het huidige aantal van 33 duizend werknemers met nog eens 500. Eerder dit jaar werd al besloten om tijdelijke contracten niet te verlengen: daarmee verdwijnen 1.500 arbeidsplaatsen.

Daarmee resteren 1.500 voltijdsbanen die opgeheven worden waarvoor ‘geen alternatieven zijn’, zoals KLM dat omschrijft. Daarbij gaat het om 500 functies onder het grondpersoneel, 300 man cabinepersoneel, 300 piloten en 400 banen bij KLM-dochterondernemingen en arbeidsplaatsen bij Air France-KLM, het moederbedrijf. Dat er relatief weinig banen verdwijnen onder het cabinepersoneel komt omdat daar meer werknemers opteren voor de vrijwillige vertrekregeling, aldus topman Pieter Elbers vanochtend in een toelichting. Er zullen ook weer 500 mensen worden aangenomen op posten die vacant komen en waarvoor intern geen geschikte mensen zijn.

Het bedrijf gaat komende weken onderhandelen met de bonden over een sociaal plan. In oktober moet het definitieve herstructureringsplan afgerond zijn. Elbers zei verder dat niet valt uit te sluiten dat er nog meer werk moet worden geschrapt. De leningen die zijn bedrijf van de overheid en banken krijgt moeten binnen zes jaar worden afgelost, dus in die tijd moet het bedrijf opnieuw op poten worden gezet.

‘Maar tegelijkertijd is de realiteit dat er zoveel onzekerheden zijn dat ik niet verwacht dat er in oktober een plan klaarligt en dat we over vijf jaar kunnen zeggen: dat was het dan. Het zal de komende periode zeker worden aangepast en bijgewerkt’, zegt Elbers.

KLM gaat er nu vanuit dat in 2021 en 2022 zijn netwerk 20 procent kleiner zal uitvallen dan voor de coronacrisis. Maar dat kan snel veranderen, aldus de topman. ‘Het is al heel lastig om de komende twee maanden te voorspellen, laat staan tot in detail tot volgende zomer.’

Vakbonden

De vakbonden hebben de vrees uitgesproken dat KLM de crisis aangrijpt om vaste krachten te vervangen door goedkopere tijdelijke contracten. ‘KLM heeft altijd een bepaalde hoeveelheid flexibele inzet, van zo’n 10 tot 15 procent’, stelt Elbers. Hij kan niet garanderen dat KLM geen flexwerker aannneemt. Het bedrijf wil zoveel mogelijk personeel dat overtollig wordt te herplaatsen, maar dat moet passen qua vaardigheden, achtergrond, werkuren en opkomst. Elbers wil ook voor tijdelijke krachten een goede werkgever zijn, zoals ‘uitzendkrachten die al jaren voor KLM werken.’

De afgelopen weken zijn de bonden te hoop gelopen tegen een passage in het gepubliceerde akkoord tussen KLM en het kabinet over de voorwaarden voor de 3,4 miljard euro die de overheid heeft toegezegd. Vooral de eis van een loonoffer tot 20 procent schoot in het verkeerde keelgat van de bonden, die daartegen een procedure bij de Europese Commissie zijn begonnen.

Het gaat niet om een loonoffer, zegt Elbers. ‘Het akkoord spreekt specifiek over een 20 procent vermindering van de arbeidsvoorwaarden. Dat kan dus allerlei aspecten behelzen. Dat is precies wat de overheid betoogt met deze afspraak: het moet goedkoper worden. Maar de invulling daarvan ligt bij KLM en de vakbonden.’

Dat KLM de crisis zou aangrijpen om allerhande privileges te beperken, bijvoorbeeld van piloten, spreekt Elbers tegen. ‘We moeten niet werknemersgroepen tegen elkaar opzetten. Iedereen heeft zijn arbeidsvoorwaarden de afgelopen jaren netjes onderhandeld. Als de omstandigheden vragen om aanpassingen gaan we dat netjes met de vakbonden bespreken, via de voordeur.’

Lees ook

‘Zomerpiek’ op Schiphol: eenzame reiziger heeft broodjeszaak en lingerieshop helemaal voor zich alleen
Schiphol zou deze week de drukste dagen van het jaar moeten beleven, maar daar kwam een gevaarlijk virus tussen. De luchthaven krijgt amper een kwart van het normale aantal reizigers over de vloer.

Rijken vermijden met privéjet het hoestende plebs
Terwijl de grote luchtvaartmaatschappijen maar een fractie van hun vluchten uitvoeren, met halfvolle toestellen, beleeft de markt voor privéjets een ongekende groei. ‘Veel reizigers zijn nog angstig om in het vliegtuig te stappen met honderden andere passagiers zolang het coronavirus nog rondwaart.’

Adviescommissie vernietigend over luchtvaartbeleid van Van Nieuwenhuizen
Het kabinetsplan om de luchtvaart op termijn en onder voorwaarden te laten groeien is veel te vaag om milieueffecten ervan in beeld te brengen. Concrete doelen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, beperking van de geluidshinder en bescherming van de natuur ontbreken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden