Klimaatvriend is een lachertje

Toen we de VW Polo BlueMotion alleen nog maar uit de folder kenden, overwogen we thuis serieus de aanschaf ervan....

Tot we erin gereden hadden.

Let wel, met de auto zelf is niets mis. Volkswagen werkt zijn producten voorbeeldig af, ook de kleintjes, dus over interieur, windgeruis of de stereo hadden we niets te klagen. Dat we toch in onze klimaatkraker blijven rijden, komt louter door één onderdeel in deze Polo dat alles verpest: de motor. Op papier is ook deze geweldig. Een 3-cilindermotor staat doorgaans garant voor een prachtig roffelend geluid – een beetje Porsche 911-achtig. En dat hij op diesel loopt, hoeft geen nadeel te zijn. Moderne diesels zijn stil en hebben veel trekkracht, waardoor zelfs een kleine motor ‘nog aardig kan meekomen in het verkeer’, zoals dat heet.

Wee de koper van een Polo BlueMotion die dat louter op basis van de folder heeft gedaan. Deze VW-motor mag misschien enorm zuinig zijn, op alle andere fronten presteert hij als het CDA in verkiezingstijd. Zo is het geluid bij lage toerentallen hemeltergend. Onder de 2.000 toeren reutelt-ie als een nijlpaard met obstipatie. Wie zich bij deze auditieve ervaring niet zoveel kan voorstellen: google eens op Magirus-Deutz. Bij hogere toerentallen wordt de klank aangenamer en het trillen minder, maar voor een laag verbruik is het nu juist de bedoeling niet boven die 2.000 toeren te komen.

Ook de trekkracht is een lachertje. Op de niet eens zo steile helling van onze parkeergarage slaat de motor af. Echt waar. In de eerste versnelling valt de Polo heftig schuddend stil, volgas kan niet voorkomen dat het ding sissend de geest geeft. Alleen met een aanloopje of met slippende koppeling is de parkeerhelling te nemen. Gelieve op vakantie dus altijd de Gotthardtunnel te nemen, en nimmer de pas.

Ten slotte het verbruik. De folder belooft 1 op 29, de praktijk (volgens het nieuwe rijden) levert 1 op 25 op. In de winter betekent dat vermoedelijk 1 op 22, een kwart minder zuinig dan afgesproken. Vergelijk dat eens met een Skoda Superb, een zakenjoekel van hetzelfde VW-concern. Die haalt ondanks zijn 2-literdiesel met gemak 1 op 18. Een te verwaarlozen verschil als je het hogere comfort in ogenschouw neemt.

Blijft eigenlijk alleen het financiële voordeel over als reden om de Polo BlueMotion aan te schaffen. Een prima reden, daar niet van, want de gebruikskosten zijn nog altijd minimaal. En je kunt natuurlijk gewoon de radio wat harder zetten.

ps. Dezelfde motor als in de Polo zit ook in de Skoda Fabia en de Seat Ibiza Ecomotive (beide merken behoren tot het Volkswagenconcern). We gaan ze binnenkort ook proberen, om te zien of hij daarin wel op zijn plaats is. We vrezen het ergste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden