Nieuws
Klimaatcrisis Beleid Team: stop vergoeden privékilometers auto van de zaak
Om de CO2-uitstoot te verminderen voor de klimaatdoelen van 2030 moeten werkgevers niet langer de privékilometers vergoeden van werknemers met een leaseauto van de zaak. Ook moeten accijns en extra btw worden geheven op vliegverkeer en brandstoffen voor de scheepvaart. Dat adviseert het Klimaatcrisis Beleid Team (KBT) aan de overheid en het nieuw te vormen kabinet.
Volgens het KBT moet de CO2 die vrijkomt door het verkeer snel en sterk worden teruggebracht. Het KBT is onlangs opgericht en wil het kabinet gerichte adviezen geven voor een strenger klimaatbeleid, net als het Outbreak Management Team (OMT) dat doet rond corona. Vooralsnog fungeert milieu-adviesbureau CE Delft als ‘penvoerder’ voor de groep hoogleraren, economen, technici en gedragswetenschappers, die per advies kan wisselen van samenstelling.
‘Fossiele energie is nog steeds de norm, terwijl de nieuwe Green Deal van de Europese Commissie een andere benadering vergt’, zegt CE-directeur Frans Rooijers. ‘Met alleen subsidies voor schonere brandstof als groen gas en waterstof halen we de doelstellingen voor 2030 niet. Je zult CO2 uitstoot zwaarder moeten belasten, al dienen de kosten voor mensen met de laagste inkomens te worden beperkt. Ook de International Energy Agency zegt nu dat fossiele energie moet worden teruggedrongen. Maar dat gaat niet vanzelf.’
Na een eerder advies over het invoeren van schone alternatieven voor aardgas bij het bouwen van woningen en kantoren pleit het KBT nu voor een grotere emissiereductie in het verkeer. Het Klimaatakkoord van 2018 levert volgens het KBT slechts een emissiereductie op van 34 procent, terwijl het demissionaire kabinet 49 procent nastreeft in 2030. ‘En dat bereik je niet door alleen subsidies uit te keren voor de aanschaf van elektrische auto’s.’
Meer dan miljoen leaseauto’s
Volgens de meest recente cijfers rijden er meer dan een miljoen leaseauto's rond in Nederland. Volgens Rooijers moet de vraag naar mobiliteit worden verhinderd en dient de berijder van een leaseauto dus meer te betalen dan alleen een maandelijkse bijdrage aan de werkgever. Nu kan de werknemer met een auto van de zaak onbeperkt rijden. Het KBT wil dat de kilometers voor privégebruik worden belast.
De leaseauto is nog steeds een heilige koe die ongelijkheid in de hand werkt. Rooijers: ‘Ondanks de bijtellingsregeling voor de leaseauto kan de berijder onbeperkt en kosteloos privékilometers rijden. Je zou het thuiswerken moeten stimuleren, maar bij een redelijke compensatie voor koffie en lunches moet je al snel 80 procent belasting betalen. Het is een dure voorziening, waarvoor werkgevers huiverig zijn.’
‘De onbeperkte kilometers met een leaseauto passen niet meer in de huidige tijd. Videobellen is een prima alternatief voor zakelijke reizen om het aantal kilometers terug te dringen, gelukkig hebben meerdere werkgevers een convenant gesloten. Maar je zult ook accijnzen en btw op vliegreizen moeten invoeren.’
Afspraken
De ANWB zegt te streven naar 'zero-emissiemobiliteit’ en verwijst naar werkgevers en vakbonden om afspraken te maken over het gebruik van de leaseauto. ‘Als werkgever hebben we zelf wel gekozen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid’, zegt een woordvoerder. ‘Voor elke kilometer die medewerkers lopen of fietsen, krijgen ze een anderhalf keer hogere reiskostenvergoeding dan voor het gebruik van de auto.’
Toch waarschuwt de ANWB voor het risico dat ‘er met allerlei losse maatregelen een stapeling van kosten ontstaat’, zegt een woordvoerder. Met diverse instanties werkt de ANWB aan een voorstel voor een nieuw systeem van autofiscaliteit, waarmee ook de doelstellingen voor CO2-reductie worden gerealiseerd.
Het Klimaatcrisis Beleid Team heeft haar advies verstuurd aan de Tweede Kamer en zou graag aansluiten bij informateur Mariëtte Hamer die werkt aan een akkoord op hoofdlijnen bij de formatie van een nieuw kabinet. ‘Hamer wil de inhoud vooropstellen, daarom zijn onze voorstellen nu actueel’, stelt Rooijers. ‘Ook Nederland is gebonden aan de verplichting om de klimaatdoelen in de Europese Green Deal te halen. We geven aan hoe je dat op een marktgerichte wijze kunt doen.’