Kleinere bank, betere betaalrekening

Meer concurrentie tussen banken leidt tot lagere tarieven en betere dienstverlening. Maar klanten stappen niet zo snel over. Ze willen hun rekeningnummer houden en dat gaat niet.

Beeld Peter van Hugten

Klanten keren hun bank niet snel de rug toe. Het overgrote deel van de Nederlanders bankiert bij Rabobank, ING of ABN Amro. Kleinere banken zoals SNS, ASN Bank, Regiobank en Triodos Bank groeien wel, maar hebben samen nog steeds een beperkt marktaandeel.

Al jaren roepen politici, consumentenorganisaties en Autoriteit Consument & Markt dat de concurrentie tussen banken beter kan. Dat moet leiden tot lagere tarieven en betere dienstverlening, zo is de hoopvolle gedachte. Keer op keer blijkt het muurvaste bankrekeningnummer het grootste struikelblok.

Vorig jaar vroegen een paar Kamerleden minister Dijsselbloem van Financiën onderzoek te laten doen naar het vergemakkelijken van overstappen. Begin deze maand bedolf de bewindsman de Tweede Kamerleden onder vijf onderzoeken naar dit fenomeen. De conclusie is even simpel als ontnuchterend. Ja, nummerbehoud zou de concurrentie aanwakkeren, maar is zo complex dat we het wel kunnen vergeten.

Overstapgedrag

Een van de onderzoeken gaat dieper in op het overstapgedrag. Ruim tweederde van de consumenten kent de zogeheten overstapservice niet. Met behulp van die service kun je betrekkelijk eenvoudig overstappen naar een andere bank. Betalingen worden een jaar lang doorgestuurd zodat de klant tijd heeft bijvoorbeeld automatische incasso's over te zetten.

Onderzocht is of de onbekendheid met de overstapservice een oorzaak is van het geringe aantal mensen - jaarlijks zo'n 90 duizend - dat verhuist naar een andere bank. Maar grotere bekendheid van de overstapservice leidt niet tot meer overstappers omdat mensen het nog steeds veel gedoe vinden en vaak redelijk tevreden zijn met hun betaalrekening.

Invoering van nummerbehoud zou volgens de onderzoekers wel leiden tot meer mobiliteit onder rekeninghouders, maar de rapporten over de technische kant van nummerbehoud maken een eind aan de illusie dat banknummers meeverhuizen met de klant. De waslijst met praktische bezwaren is imposant.

Het enige lichtpuntje is dat de betaalrekening door allerlei technologische ontwikkelingen aan belang inboet. Er komen steeds meer betaaldiensten die losstaan van de bank of bankrekening. Paypal is een bekend voorbeeld en de verwachting is dat het aanbod van alternatieve betalingsdiensten verder zal toenemen.

Wie toch van bank wil veranderen, moet op zoek naar de voordeligste betaalrekening die het best bij hem past. SNS is een goede keus blijkt uit de vergelijking die financieel onderzoeksbureau Moneyview deze maand heeft gepubliceerd.

SNS Betalen is relatief goedkoop en heeft de beste voorwaarden, aldus Moneyview. Zo zijn de eerste drie dagen roodstand gratis. Bovendien heeft deze bank onlangs een aankoopverzekering gekoppeld aan de betaalrekening. Tot voor kort kenden alleen creditcards zo'n verzekering.

De meeste spullen betaald met een SNS-bankpas of online gekocht bij een Nederlandse webshop zijn tot dertig dagen na aankoop verzekerd tegen schade, verlies en diefstal. Het eigen risico is 50 euro en klanten krijgen per jaar maximaal 2.500 euro vergoed.

SNS Bank, met de merken SNS, Regiobank en ASN goed voor 1,5 miljoen klanten, laat weten dat het lukt nieuwe betaalklanten aan te trekken. Vorig jaar werd een kwart van de nieuwe betaalrekeningen geopend bij een van deze banken.

Ook bij de Consumentenbond is SNS vaak te vinden bij de goedkoopste betaalrekeningen. Doorgaans is de klant tussen 20 en 40 euro per jaar kwijt aan een betaalrekening plus bankpas. De Consumentenbond zocht bij zes gezinssituaties de voordeligste bankrekeningen. Een echtpaar heeft immers meer aan een scherp tarief voor een tweede bankpas of creditcard dan een alleenstaande. De bankrekeningen van Rabobank en Knab scoren weer goed bij tweeverdieners.

Moneyview

Moneyview heeft ook zakelijke rekeningen voor de groeiende groep zzp'ers onder de loep genomen. Knab Zakelijk komt als voordeligste rekening uit de bus. Bij Knab, een onderdeel van Aegon, betaalt de zelfstandige ondernemer 5 euro per maand voor het standaardpakket. De eerste duizend transacties zijn kosteloos. De zzp'er die regelmatig cash wil kunnen storten, zal moet uitwijken naar een grootbank. Volgens Moneyview hanteren ABN Amro en ING de beste voorwaarden.

Het draait niet alleen om de kosten bij betaalrekeningen. Een helpdesk die goede antwoorden geeft over complexe bankzaken is goud waard. De Consumentenbond belde en mailde bankmedewerkers met lastige vragen over incasso's. Veel helpdeskmedewerkers bleken hiervan niet goed op de hoogte. De helpdesks van ASN Bank en Regiobank gaven de minste goede antwoorden. Wie vragen stelt aan Triodos Bank, ABN Amro en ING heeft de grootste kans op een kloppend antwoord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden