Nieuws

Kledingreus Primark wil haast maken met slow fashion

Primark wil vergroenen. Aan het eind van het decennium voldoen alle producten aan hoge milieueisen, belooft het bedrijf. Een opmerkelijke ommezwaai van een kledingreus die van wegwerpmode een verdienmodel heeft gemaakt. Hoe gaan ze dit aanpakken?

De tassen van Primark waren al van papier, nu wil het bedrijf het ontwerpproces aanpassen om de levensduur van kleren te verlengen en ze zodoende duurzamer te maken.  Beeld In Pictures via Getty Images
De tassen van Primark waren al van papier, nu wil het bedrijf het ontwerpproces aanpassen om de levensduur van kleren te verlengen en ze zodoende duurzamer te maken.Beeld In Pictures via Getty Images

Op het moment is slechts een kwart van Primark’s assortiment op duurzame wijze gemaakt, hetzij van hergebruikt materiaal, hetzij van grondstoffen die op een verantwoordelijke manier zijn gewonnen. Vanaf komend jaar moeten T-shirts bestaan uit duurzaam katoen. In de winkels komen meer bakken om afgedankte kleren in te doen. Aan het einde van het decennium dienen alle producten te voldoen aan hoge milieueisen, zo heeft het in een verklaring beloofd. Primark telt wereldwijd 380 filialen in dertien landen, waaronder achttien in Nederland.

Het is een opmerkelijke stap. De kledingreus die 52 jaar geleden onder de naam Penneys zijn eerste winkel opende in de Ierse hoofdstad Dublin, staat tegen wil en dank bekend om zijn goedkope wegwerpmode. Dat heeft in het verleden tot veel kritiek geleid omdat deze praktijk een aanslag betekent op het milieu. Aan dat imago wil bestuursvoorzitter Paul Marchant een einde maken. Volgens de Brit verkeert juist zijn onderneming, een onderdeel van Associated British Foods, in de unieke positie om voor iedereen duurzame kleding te maken.

Sweatshops

Daarnaast maakte Marchant bekend het voornemen te hebben om arbeiders in armere landen beter te zullen belonen en hun arbeidsomstandigheden te verbeteren. De kledingindustrie heeft een slechte naam vanwege de zogenoemde ‘sweatshops’ in lagelonenlanden. ‘We weten dat onze klanten, en onze collega’s, dit willen en van ons verlangen,’ verkondigde Marchant. Samen met de oude rivaal Topshop is Primark in het verleden genoemd als onderneming die profiteert van kinderarbeid.

Vier jaar geleden had Primark ook al beloofd om meer aandacht te schenken aan milieubescherming en aan betere werkomstandigheden in de fabrieken waar de kleren worden gemaakt. Dat was naar aanleiding van het ineenstorten van een kledingfabriek, Rana Plaza, in de Bengaalse hoofdstad Dhaka waarbij liefst 1138 kleermakers om het leven kwamen. Afgelopen jaren heeft Primark vooruitgang geboekt, maar volgens de ethische keurmeesters van de pressiegroep Good On You was de verbeteringen bij lange na niet goed genoeg.

Primark, dat al jaren papieren draagtassen uitdeelt, gaat het ontwerpproces aanpassen om ervoor te zorgen dat alle kleren die het verkoopt kunnen worden hergebruikt. Tevens wil de levensduur van kleren verlangen door ze kwalitatief beter te maken. Naast het verminderen van het kledingafval, waarbij hulp van de kopers noodzakelijk is, wil de keten de koolstofuitstoot die het veroorzaakt halveren. De cultuuromslag gaat gepaard met een advertentiecampagne onder de noemer How change looks, waarbij modellen ‘ethische’ kleren dragen.

Actie in plaats van groene beloften

Tevens wil Primark klanten gaan voorlichten over de manieren om de levensduur van kleren te verlengen, zoals het oppakken van draad en naald. Onlangs had klimaatkoningin Greta Thunberg kledingbedrijven opgeroepen om hun verantwoordelijkheid te nemen en het daadwerkelijk actie te ondernemen in plaats van mooie groene beloften te doen, een oproep die herhaald werd door het internationale klimaatpanel. De mode-industrie is verantwoordelijk voor naar schatting twee tot tien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikassen.

Dat niet alleen. Het maken van een short of spijkerbroek kost 20.000 liter water, terwijl chemicaliën die nodig zijn onherstelbare schade toebrengen aan de biodiversiteit. Ondertussen worden kleren spotgoedkoop. Hoewel het minder winstgevend is voor ondernemingen als Primark, is ‘slow fashion’ noodzakelijk om verdere schade aan de natuur tegen te gaan. In Engeland is prins Charles een van de gezichten van deze modetrend. Onlangs werd bekend dat de kroonprins de afgelopen veertig jaar maar twee verschillende winterjassen heeft gedragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden