Klanten van Bol.com krijgen niet het goedkope flesje parfum waarop ze hadden gehoopt
© ANP

Klanten van Bol.com krijgen niet het goedkope flesje parfum waarop ze hadden gehoopt

Bol.com gaat flesjes parfum die het per ongeluk voor een superlage prijs aanbood, niet leveren.

Het bedrijf zette dit weekeinde verkeerde prijzen bij geurtjes van onder meer Burberry, Hugo Boss en vooral Yves Saint Laurent. Zo bood Bol.com flesjes 50 milliliter Black Opium van Yves Saint Laurent, 'adviesprijs' 96,99 euro, aan voor 32,40 euro. Vele honderden mensen bestelden de flesjes.

Volgens Bol.com was er sprake van een 'kennelijke vergissing'. Klanten moesten begrijpen dat het om een fout ging. Want, zegt de woordvoerder, op dezelfde webpagina waar de 50 milliliter-flesjes van Black Opium te vinden waren, stonden ook flesjes van 30 milliliter te koop. 'Die kosten al 65 euro, dus iedereen kan dan weten dat 32,40 euro voor 50 milliliter een fout is.' Een paar honderd klanten kregen uit voorraad geleverd en mogen hun goedkope parfum houden. Toen de voorraad op was, staakte Bol.com de levering.

Op dezelfde webpagina waar de 50 milliliter-flesjes van Black Opium te vinden waren, stonden ook flesjes van 30 milliliter te koop

Het komt vaker voor dat detaillisten een verkeerde prijs op hun product plakken. Onlangs was een hoogslaper van Leen Bakker - normaal 319 euro - even te koop voor 24 euro. In korte tijd werden er 61 duizend van besteld. Als Leen Bakker de bedden voor die prijs zou leveren, zou dat een verlies opleveren van 9 miljoen. De rechter oordeelde in kort geding dat de klanten konden weten dat het een fout was.

Maar of dat ook zo is als een product voor eenderde van de 'adviesprijs' wordt aangeboden, is minder duidelijk. In 2006 bood website Otto per ongeluk een tv ter waarde van 800 euro aan voor 99 euro, en de rechter gaf Otto gelijk: er hoefde niet te worden geleverd. Een paar jaar later bood Neckermann tv's van 600 euro aan voor 347 euro. Neckermann was wel het haasje en moest de tv's voor die prijs leveren. Het kostte het bedrijf 50 duizend euro.

Bol.com wil de kopers die misgrepen tevreden stellen met een cadeaubon van een tientje.