Klanten Albert Heijn woedend over tekort aan vershouddozen

Opnieuw ligt een spaaractie van Albert Heijn onder vuur. Na de te scherpe messen, de kristalglazen die niet van kristal bleken en de moestuintjes waarin soms niets groeide, wekt nu een gebrek aan vershouddozen de irritatie van klanten. De klachten stromen binnen, maar Albert Heijn is wel het gesprek van de dag. Mikt de supermarktketen op gratis publiciteit of betreft het een oprechte vergissing?

Een klant bij de Albert Heijn in Breukelen komt een van de laatste vershouddoosjes halen met een volle spaarkaart. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De actie liep van augustus tot afgelopen zondag. Voor iedere tien euro aan boodschappen kon de klant een zegel bemachtigen.

Tien zegels betekende een volle kaart en dus keuze uit verschillende formaten vershouddozen. Die konden voor bijbetaling van tussen de 99 cent en 1,99 euro worden bemachtigd. De dozen zijn bestemd voor het bewaren van voedsel. Met een speciale vacuümpomp, ook te verkrijgen via de spaaractie, kunnen kliekjes langer vers blijven.

De vershoudbakken zijn zo populair dat anderhalve week voor het aflopen van de actie al klachten binnenkwamen dat de voorraad op was. Op klacht.nl, de grootste klachtensite van Nederland, zijn zeven pagina's gewijd aan de vershoudbakken. Klanten vinden dat Albert Heijn hen heeft misleid. Ze hebben namelijk extra geld uitgegeven aan hun boodschappen om zo aan een volle spaarkaart te komen. Vervolgens kunnen ze hun felbegeerde vershoudbakken niet ophalen.

'Voor niks gespaard'

'Wat slecht weer van AH!! Wilde vandaag 6 kaarten gaan verzilveren voor de 600 ml bakjes...nope dus...in heel Eindhoven niks meer te krijgen!!', schrijft iemand op klacht.nl. Een ander, maar dan op Twitter: 'Heb alle @albertheijns in Utrecht afgebeld en NERGENS geen vershouddozen meer te krijgen. Voor niks gespaard #help #huilen.'

Nog een klant laat weten 'zich niet serieus genomen te voelen' omdat het personeel van de Albert Heijn al de hele week belooft dat er nog nieuwe dozen binnenkomen, vooralsnog zonder resultaat.

Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh spreekt van een succesvolle actie. 'De dozen gingen heel erg hard. Het is een laagdrempelige actie omdat iedereen dit soort bakjes altijd kan gebruiken. De actie speelt ook in op de maatschappelijke trend dat mensen zo weinig mogelijk eten weggooien.'

Opzet?

Al vaker was de voorraad voor een AH-spaaractie vroegtijdig op. Tijdens het WK van 2006 ontstond zo'n run op Wuppies dat de supermarktketen halverwege het toernooi al moest aankondigen dat de pluizige oranje mascottes op waren. Marketingexperts opperden destijds dat Albert Heijn bewust te weinig Wuppies liet maken: ophef betekent publiciteit.

Of dit ook het geval is bij de vershouddozen? Deskundigen zijn verdeeld. Marketingexpert Paul Moers denkt dat Albert Heijn 'dergelijke fratsen' niet nodig heeft. 'Het succes van dit soort acties is lastig in te schatten. In dit geval was het gigantisch, dat heeft AH denk ik zelf ook verbaasd.' Retaildeskundige Egbert van Bel houdt er een andere lezing op na. 'Albert Heijn kennende is dit geen foutje. De klant wordt een beetje bedot.'

Aspeslagh verwijst de beschuldigingen van opzet naar het rijk der fabelen. 'Wij willen dat al onze klanten tevreden zijn. Een tekort aan bakjes leidt niet tot een tevreden klant, dus het is echt geen bewuste tactiek.' Volgens Aspeslagh is er duidelijk naar de klant gecommuniceerd dat het een op is op-actie betrof. 'Dat stond bij de schappen waar de dozen lagen en ook in de bonusfolder.'

Overigens mag de klant die toch nog een verdwaalde vershouddoos kan vinden deze alsnog met een gevulde spaarkaart komen ophalen, zegt Aspeslagh. Voor wie misgrijpt, heeft de supermarktketen nog een laatste troef achter de hand: een volle kaart is ook goed voor een gratis tweede toegangskaartje voor ruim driehonderd uitjes in Nederland. Dat is namelijk de nieuwste actie van Albert Heijn.

Albert Heijn prijst zijn spaaractie voor vershouddozen aan. Beeld Albert Heijn

Eerdere problemen

Actie: Kristalglazen
Wanneer: oktober 2014 tot 8 februari 2015
Het probleem: de 'kristallen glazen' bevatten geen lood, aldus oplettende klanten. Daarom zouden het geen echte kristalglazen zijn. De Reclame Code Commissie tikte Albert Heijn op de vingers. De supermarkt bekeek het echter van de positieve kant: de glazen braken minder snel en waren ook nog eens afwasmachinebestendig.

Actie: moestuintjes
Wanneer: februari en maart 2015 & maart en april 2016
Het probleem: klanten jubelden over deze spaaractie die de gezondheid van de medemens stimuleerde en een educatieve functie had voor kinderen. Toch kwam er kritiek van moestuinexperts, die in de media klaagden dat tuinieren niet zo simpel was als de Albert Heijn dat deed voorkomen. Bovendien zou te weinig potgrond geleverd worden om de plantjes goed te doen ontkiemen. Milieufanaten klaagden bovendien over de grote hoeveelheid verpakking.

Actie: Wuppie
Wanneer: tijdens het WK in de zomer van 2006
Het probleem: Albert Heijn liet 15 miljoen Wuppies produceren (in de kleuren rood, wit, blauw en oranje) en nog eens 700.000 Megawuppen, de grote varianten. Halverwege het WK waren ze op. Als schrale troost werden Wuppie-plakplaatjes uitgedeeld. De vraag naar de échte Wuppies bleef echter groot, waardoor een levendige handel op Marktplaats ontstond. De Wuppies gingen daar voor 25 euro per stuk weg.

Actie: bestekset
Wanneer: van oktober 2015 tot februari 2016
Het probleem: wie de volledige bestekset voor acht personen wilde sparen, moest voor 11 duizend euro boodschappen doen. Daarnaast moest 120,74 euro worden bijbetaald. Ook over de scherpheid van de messen regende het klachten: op Twitter en Facebook toonden amateurskoks hun snijwonden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden