‘Klant kan verzekeraar beter per uur betalen’

Bonussen voor tussenpersonen in de verzekeringsbranche zijn niet in het belang van de klant. Ze kunnen leiden tot de verkoop van de verkeerde verzekeringsproducten, omdat de adviseur is gericht op het behalen van een bepaalde omzet bij een verzekeraar....

Dit staat in het onderzoek Inzicht in belonen dat maandag in Amsterdam is gepresenteerd. Het onderzoek naar beloningsvormen bij de verkoop van levensverzekeringen en hypotheken is verricht door Stichting Economisch Onderzoek (SEO) in opdracht van het Verbond van Verzekeraars en NVA en NBVA, twee beroepsorganisaties van tussenpersonen.

De onderzoekers hebben de voor- en nadelen van verschillende beloningsvormen in de verzekeringsbranche naast elkaar gezet. De ‘bonusprovisie’ komt als slechtste beloningsvorm uit de bus. Een uurtarief, doorlopende provisie en afsluitprovisie hebben minder nadelen volgens SEO-onderzoeker Barbara Baarsma. ‘Voorwaarde is wel dat de beloning volledig transparant is.’ Met ingang van volgend jaar moeten verzekeringsadviseurs aan hun klanten vertellen welk gedeelte van de premie voor de advisering is.

De politiek wil bonussen helemaal afschaffen. Verzekeraars en tussenpersonen verschillen nog van mening over dit onderwerp. Verzekeraars willen ze wel schrappen, maar de tussenpersonen verzetten zich daartegen. ‘Dit soort bonussen kom je in veel branches tegen’, aldus Niels Mourits, directeur van de NVA. ‘Er is niets tegen deze bonussen zolang ze worden gemeld aan de klant.’

Omdat de bonussen zijn gekoppeld aan het aantal verkochte verzekeringen profiteren met name grotere adviesketens hiervan. Naar schatting 7 tot 12 procent van de inkomsten van verzekeringsadviseurs komt uit beloningen die gekoppeld zijn aan omzet.

In 2006 ontvingen de bijna zevenduizend tussenpersonen in totaal 1,34 miljard euro aan provisie op levensverzekeringen en hypotheken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden