Nieuws Klachten online winkelen

Klachten over online winkelen nemen toe, vooral over te late levering

Nederlanders zijn dol op online winkelen en op klagen, dus het aantal meldingen over problemen  loopt op. Inmiddels heeft de helft van de onlineshoppers klachten, waarvan te late levering van bestelde producten de voornaamste is. In 2015 zei 40 procent problemen te hebben met online-aankopen.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag op (de uit de Verenigde Staten overgewaaide)  ‘Cyber Maandag’:  de maandag na Thanksgiving (en Black Friday) wanneer webshops in de aanloop naar de feestdagen onlinekortingen geven.  Volgens het onderzoek van het CBS  onder 5.600 mensen had eenderde het afgelopen jaar problemen met te late levering van bestelde producten. In 2015 was dit nog minder dan een kwart. Daarna volgen technische problemen bij het bestellen of betalen (14 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (13 procent). Deze percentages lagen vier jaar geleden iets lager.

Nederlanders kopen steeds vaker en steeds meer via internet, stelt het CBS. Bijna vier op de vijf ondervraagden van boven de 12 jaar - 11,8 miljoen mensen - gaven aan dit jaar online iets gekocht te hebben. Vier jaar geleden was dat 70 procent. Niet alleen doen steeds meer mensen online-aankopen, de frequentie loopt ook op. Bijna een kwart van de ondervraagden kocht in de drie maanden voorafgaand aan het CBS-onderzoek drie, vier of vijf keer iets via internet. Vier jaar geleden was dat eenvijfde. Ook de bedragen lopen op. Ruim een kwart, de grootste groep, shopte online tussen de 100 en 500 euro bij elkaar. 

Mannen kopen vaker online en geven daarbij ook meer geld uit. Kleding en sportartikelen worden door onlineshoppers met 55 procent het meest besteld. Reizen en vakanties (52 procent), kaartjes voor evenementen (47 procent), huishoudelijke apparaten (38 procent) en maaltijden (35 procent)  volgen.  

Met Sinterklaas en Kerst in zicht werd er vorige week ook druk geshopt. Brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland telde gemiddeld zo’n 2,5 miljoen transacties via iDEAL per dag, met Black Friday (ruim 3,6 miljoen) als uitschieter.  Het totale bedrag van de betalingen ligt ook flink hoger dan vorig jaar: bijna 1,5 miljard euro tegen ruim 1,1 miljard vorig jaar.

Maar niet iedereen doet mee aan het steeds uitbundiger onlineshopspektakel: 2,2 miljoen Nederlanders lieten het CBS weten dat ze het afgelopen jaar geen aankopen via internet hebben gedaan. Het gros van hen ging liever naar een fysieke winkel, bijvoorbeeld om het product in het echt te zien. Drie op de tien maakten zich zorgen over hun privacy en wilden geen persoonlijke gegevens geven. En ruim een kwart zei niet te weten hoe het moet, online winkelen. 

Meer Black Friday

‘Ik moet wel meedoen aan Black Friday, anders heb ik geen omzet’
Koopjesfestijn Black Friday is niet voor iedereen een feestdag. Dumpprijzen brengen producenten uit arme landen en kleinere Nederlandse winkeliers in de problemen. ‘En dan zeggen mensen het erg te vinden dat kleine winkels verdwijnen.’

Zijn Black Friday-aanbiedingen wel echt zo voordelig?
Je ontkomt bijna niet meer aan het koopjesspektakel. Met deze tips laat je je niet overdonderen en vind je de échte aanbiedingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden