Kinderen kunnen moeilijker geld verkwisten via apps

Kinderen kunnen minder makkelijk geld uitgeven via apps zonder toestemming van de ouders. Apple en Google hebben afgelopen jaar onder druk van onder meer de Europese Commissie hun app-stores aangepast. Volgens de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dit een succes.

Aankoop in het populaire spel Candy Crush Saga. Beeld afp

Apps die gratis te installeren zijn maar waarbij na installatie aankopen kunnen worden gedaan - zogeheten in app purchases - staan niet meer aangekondigd als gratis apps. Ook moeten ouders bij de installatie van de app aangeven of er voor elke aankoop een wachtwoord nodig is, of dat iedere 15 minuten een wachtwoord moet worden ingevuld of dat zij aankopen in apps geheel blokkeren.

In populaire spellen als Candy Crush Saga of Smurfs Village kunnen spelers bijvoorbeeld extra levens of extra's kopen om het spel beter te kunnen spelen. Volgens woordvoerder Murco Mijnlieff van ACM kwamen er bij het consumentenloket Consuwijzer geregeld klachten binnen van ouders die hierdoor met hoge kosten werden geconfronteerd. 'De onvoorziene rekeningen konden oplopen tot honderden of wel duizend euro', aldus Mijnlieff.

In 2013 besloot de organisatie de omvang van het probleem in kaart te brengen. Volgens de Marktscan 2013 zijn kinderen al heel jong bedreven in het zelfstandig bedienen van smartphones en tablets. '90 procent van de 7-jarigen kan zelf apps vinden en starten'. Bij het doen van aankopen ondervinden zij 'weinig betaalhinder'. Daarnaast zijn kinderen zich minder bewust van de waarde van geld, 'mede door het vervagen van de grens tussen echt geld, in euro's, en virtueel geld'.

Met de nieuwe maatregelen worden deze commercieel agressieve praktijken van zogenaamd gratis apps grotendeels een halt toegeroepen, meldt het ACM. Mijnlieff: 'Online games bevatten nog steeds verleidingen om iets te kopen, maar nu moeten ouders er veel bewuster voor kiezen om hun kinderen aankopen te laten doen. De verantwoordelijkheid ligt nu echt bij de ouders'. Ook Google zegt tevreden te zijn over de uitkomst van de nieuwe maatregelen. 'De aanpassingen zijn goed voor onze gebruikers en bieden kinderen betere bescherming', aldus een woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden