Kille tegenwind schrikt beursaspiranten niet af

Het management van technologiebedrijven dat naar de beurs wil, zit zich te verbijten. Sinds 10 maart is het beurssentiment voor introducties danig verslechterd....

Bij een beursintroductie wordt de introductiekoers mede bepaald door de beursprestaties van concurrenten in de zelfde branche (de peers). Nu de koersen van internetaanbieders wereldwijd omlaag duiken, moet ook de introductiekoers van de Duitse provider T-Online omlaag.

In Nederland staat Newconomy in de startblokken voor een beursgang. Volgende week dinsdag wordt bekendgemaakt tussen welke uitersten zich de introductieprijs zal bevinden. R. Smeets, de commercieel directeur van Newconomy, weet al wat die bandbreedte is, maar hij wil hem nog niet kwijt. Maar hij denkt dat hij zijn introductieprijs niet zal hoeven verlagen vanwege de kille tegenwind. Het beoogde prijsniveu van Newconomy bij introductie ligt nog altijd een stuk lager dan het prijsniveau van collega's op de beurs, zegt hij.

Newconomy bezit een groot belang in de internetaanbieder Wish. Dit belang wordt dagelijks minder waard door de beursellende onder concurrenten als World Online. Smeets maakt zich echter geen zorgen: 'Als je Wish nu waardeert tegen de huidige lage beurskoers van World Online, dan is het bedrijf nog steeds 1,7 miljard gulden waard. Dat bedrag halen wij niet eens op met de hele beursgang van Newconomy.'

Newconomy stelt dat het 'goedkoop' naar de beurs gaat. Smeets zegt dat zijn situatie niet vergelijkbaar is met die van World Online. Newconomy brengt alleen maar nieuwe aandelen naar de beurs. Er zijn geen partijen die hun belang verkopen. De huidige eigenaren houden hun belang en zitten in hetzelfde bootje als de andere beleggers. Smeets: 'Wij willen de belegger de rit naar boven gunnen en hebben geen belang om het aandeel zo duur mogelijk naar de beurs te brengen. Bovendien willen we ook nog eens terug kunnen komen op de aandelenbeurs om opnieuw aandelen uit te geven.'

Ook KPN, dat eind april of begin mei haar mobiele telefoniedochter KPN Mobile naar de beurs wil brengen, raakt niet in paniek door de recente beursmalaise. 'Wij hebben nog geen introductiekoers bepaald en kunnen die dus ook niet verlagen', zegt een woordvoerder. KPN beoogt niet om net als World Online de introductiekoers te maximaliseren. 'Wij hebben alleen bekend gemaakt dat we 20 miljard euro willen ophalen. Hoe we dat doen, is nog volledig open', voegt de woordvoerder toe.

De laconieke reactie van beide beursaspiranten neemt niet weg dat het beursklimaat voor introducties danig is verslechterd. Achteraf heeft World Online daarom ook veel pech gehad. Op 10 maart bereikt de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq een record, waarna een gestage terugtocht wordt ingezet. Inmiddels heeft deze index, waarin praktisch alle belangrijke technologiebedrijven zijn opgenomen, meer dan 10 procent verloren. World Online betrad op 17 maart de beurs en werd vol getroffen door het negatieve beurssentiment.

Natuurlijk heeft World Online ook last van specifieke managementproblemen. Het fonds voert niet voor niets al de hele week de lijst aan van slechtst presterende Europese internetfondsen. In de huidige markt is een koerstijging echter uitgesloten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden