Kijkshop sluit nog eens twintig filialen omdat het de boot volledig heeft gemist

Winkelketen Kijkshop sluit verspreid over Nederland 20 van zijn 87 filialen. Om welke vestigingen het gaat wil het bedrijf dat sinds tien jaar in handen is van Zweedse investeerders niet zeggen. Werknemers met een vast contract worden overgeplaatst naar andere filialen. Tijdelijke arbeidscontracten worden niet verlengd.

Werknemers met een vast contract worden overgeplaatst naar andere filialen. Tijdelijke arbeidscontracten worden niet verlengd.Beeld anp

De onderneming, met haar hoofdkantoor in Zaltbommel, verkocht vorig jaar al 8 van zijn winkels. De slagkracht van onlineconcurrenten als het Nederlandse Coolblue en Bol.com en de Duitse winkelketen MediaMarkt is vele malen groter. 'Kijkshop had in de jaren zeventig een briljante formule, maar het bedrijf is achterover gaan leunen, heeft de wereld niet zien veranderen en daardoor de boot volkomen gemist', zegt retaildeskundige Paul Moers.

De eerste Kijkshop opende in 1973 zijn deuren in Den Bosch. De winkelformule van 'non-foodartikelen achter glas' heeft zijn oorsprong in het spaarzegelsysteem van de voormalige supermarktketen De Gruyter, eveneens stammend uit Den Bosch. De Gruyter, opgericht in de 19de eeuw en in de jaren zeventig van de 20ste eeuw ten onder gegaan omdat het zichzelf ook niet wist te moderniseren, stelde in zijn winkels artikelen waarvoor klanten konden sparen ten toon in vitrines. Dat was zo'n succes dat de vitrineformule werd ontwikkeld tot een zelfstandige winkelformule: de Kijkshop.

Die inmiddels 44 jaar oude formule sluit niet meer aan bij de behoeftes van de hedendaagse consument, zegt Moers. 'Kijkshop kan zijn nog resterende winkels ook maar beter opdoeken.' De winkels van de Kijkshop kregen vijf jaar geleden weliswaar een nieuw jasje, maar de vitrines bleven het hart van de inrichting vormen. De keten telde in Nederland begin vorig jaar nog 100 filialen. Na de jongste ingreep is daar nog tweederde van over.

Het assortiment van de winkels is opgedeeld in vier thema's: Vrij & Actief, Koken & Wonen, Media & Bellen en Mooi & Verzorgd. Veertig jaar geleden kwam de Kijkshop in handen van Vendex, het moederbedrijf van het inmiddels failliet V&D. In 2007 werd het Zweedse juweliers- en horlogebedrijf KIN Group (Klockgrossisten i Norden) de nieuwe eigenaar. Twee jaar geleden verkocht KIN Group de winkelketen aan de Zweedse investeringsfirma listérus & partners Capital Advisors.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden