Kijkshop failliet, winkelketen ging te lang door met ouderwetse formule

De Kijkshop is failliet, ruim veertig jaar nadat de eerste winkel de deuren opende. De zeventig winkels die nog met man en macht probeerden te concurreren met onlinegiganten als MediaMarkt, Bol.com en Coolblue, sluiten de deuren. De Zweedse eigenaar van de verliesgevende winkelketen, investeerder The One, zal dinsdag faillissement aanvragen.

Een Kijkshop in Utrecht. Beeld ANP

Door de sluiting verliezen zo'n vierhonderd werknemers hun baan. Of het al jaren kwakkelende bedrijf nog een doorstart kan maken in een afgeslankte vorm, moet de curator beslissen.

Het failliet van Kijkshop komt bijna een jaar nadat investeerder Björn Serving besloot om twintig winkels te sluiten. Eerder waren al acht filialen gesloten door de slechte resultaten. De Zweedse eigenaar zei toen dat de winkels in hun oude vorm geen bestaansrecht meer hadden.

Besloten werd de winkelketen om te bouwen, meer gericht op de verkoop online. Deze ingreep kwam echter veel te laat, onder andere vanwege het al grote marktaandeel van de onlineconcurrenten. 'Erg ongelukkig', zo noemde de Zweedse eigenaar maandag het ontslag van de honderden werknemers.

De eerste Kijkshop ging in 1973 open, in Den Bosch. De winkel kenmerkte zich door de vitrineformule. De klanten konden sparen voor de voornamelijk elektronische artikelen, die ten toon werden gesteld in vitrines. Volgens deskundigen ging Kijkshop, dat in 2007 in Zweedse handen kwam, echter veel te lang door met deze formule.

Uitverkoop bij een filiaal van Kijkshop in Zoetermeer. De winkelketen telde ooit zo'n honderd winkels. Beeld ANP

Ouderwets

Vijf jaar geleden werd besloten om de winkels te moderniseren. Maar de ouderwetse vitrines bleven nog altijd het hart van de inrichting vormen, tot ongeloof van velen. 'Kijkshop kan zijn nog resterende winkels ook maar beter opdoeken', zei retaildeskundige Paul Moers vorig jaar na het besluit om twintig filialen te sluiten.

Investeerder The One wil zich nu concentreren op het onlinewinkelconcept KijkBijMij, waarbij consumenten elkaar live via video koopadvies kunnen geven in ruil voor een commissie. De app is in zes weken tijd 100.000 keer gedownload. Mogelijk worden er in de toekomst ook weer winkels geopend, maar op een veel beperktere schaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.