Keuzevrijheid is nog niet besteed aan consument in de zorg

Zorgconsumenten laten zich in hun keuze leiden door geld en bereikbaarheid. Oftewel, ze willen dicht bij huis worden behandeld en die behandeling moet worden vergoed door de zorgverzekeraar....

Van onze verslaggeefster Carlijne Vos

Dit blijkt uit de eerste Trendwatch Zorgconsument, die is verricht door het onderzoeksbureau Motivaction. De resultaten van dit onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het adviesbureau Casemanagement Groep, worden woensdag bekendgemaakt.

De resultaten zijn opmerkelijk omdat de invoering van marktwerking in de gezondheidszorg moet leiden tot grotere keuzevrijheid van de consument. In de praktijk maakt de consument daar dus nauwelijks gebruik van.

‘De focus op keuzevrijheid staat dus haaks op wat de zorgconsument zelf wil’, zegt directeur Monique van Doorn van Casemanagement Groep.

Volgens Van Doorn blijkt uit de resultaten dat de dialoog tussen zorgconsumenten en zorgaanbieders nog verder versterkt moet worden. ‘Het is moeilijk om te kiezen met de voeten als je decennia lang gewend bent gepamperd te worden. Consumenten moeten nog leren die verantwoordelijkheid te nemen. Pas dan kunnen ze ook invloed uitoefenen op het aanbod in de zorg.’

Uit het onderzoek komt naar voren dat jongeren en ouderen iets verschillende keuzen maken. Ouderen hechten meer aan dekking, jongeren vinden het belangrijker dat ze niet te ver moeten reizen of te lang moeten wachten.

Ook blijkt dat jongeren meer bereid zijn extra te betalen voor beschikbaarheid of de kwaliteit van zorg. Vooral voor verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg wil men graag bijbetalen. Jongeren hechten vooral aan ruimere openingstijden van verzorg- en verpleeghuizen, die hen in staat stellen hun familieleden te bezoeken wanneer het hun uitkomt.

Uit het feit dat consumenten zich in hun keuze amper laten sturen door andere factoren dan dekking en nabijheid, kan worden opgemaakt ‘dat het met de kwaliteit van de zorg wel goed zit’, zegt Van Doorn. Het zal daarom nog een flinke dobber worden om consumenten ervan te overtuigen dat ze überhaupt iets te kiezen hebben.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden