De kwestie Peter de Waard

Keert de euforie rond de platformeconomie zich?

Op 17 maart 2000 ging World­Online naar de beurs – de internetprovider van Nina Brink.

In de euforie van de vlekkeloos verlopen millenniumwisseling werden aandelen van bedrijven met dotcom achter hun naam blind gekocht. Niemand was geïnteresseerd in wat ze echt deden. WorldOnline kon door ABN Amro voor een bizarre introductieprijs van 43 euro worden aangeboden. Dat maakte het speeltje van Brink in één klap 12 miljard euro waard.

Bij de opening schoot het aandeel door naar 51 euro, voordat beleggers zich achter de oren begonnen te krabben. Wat was het verdienmodel? En als het een goudmijn was, hoeveel kapers waren er op de kust?

Toen bleek dat Nina Brink vooraf zelf voor 6 euro per stuk aandelen had verkocht, stortte de koers in. En in de val sleepte WorldOnline de hele sector mee. De dotcomcrisis liet een trauma na waarvan de beurs in Amsterdam nog niet is hersteld.

Mogelijk wacht een herhaling. De euforie rond de zogenoemde platformeconomie dreigt ook om te slaan. De tijd dat de bomen tot in de hemel groeien is voorbij. De koers van de taxi-apps Uber en Lyft ligt nu bijna een kwart onder de introductieprijs van deze lente. In augustus maakte Uber bekend een recordverlies van 5,4 miljard in een kwartaal te hebben geleden.

Vorige week gaf Slack, een andere nieuwkomer op de beurs, een omzetwaarschuwing. De aanwas van nieuwe abonnees voor de zakelijke chattapp blijkt veel minder te stijgen dan die van Team, een app van Microsoft. Ook de positie van televisie-app Netflix wordt bedreigd door Apple en Disney. In twee maanden tijd is de koers van Netflix gedaald van 380 naar 290 dollar. Tot nu toe hebben de bedrijven met de belofte van gouden bergen miljarden aan dollars mogen verbranden. Maar ineens rijst de vraag of de kosten ooit nog goed worden gemaakt.

Nu lijkt WeWork de beursgang uit te moeten stellen. De app die het mogelijk maakt tijdelijk kantoorruimte te huren, is een groot schip van bijleggen. In de eerste helft van dit jaar verloor WeWork nog eens 900 miljoen dollar, waarmee het totale verlies de 4 miljard is overschreden. Op elke dollar aan inkomsten maakt WeWork twee dollar aan kosten. En de waarde van het bedrijf, die door Goldman Sachs vorig jaar nog op 67 miljard dollar werd geschat, blijkt nu nog maar ergens tussen de 15- en 20 miljard dollar te liggen. Niemand twijfelt gezien de groei van zpp’ers en start-ups over de potentie van de flexibele kantorenmarkt, maar ineens lijkt iedereen te beseffen dat elke durfal het kunstje zo kan kopiëren. Zo groeit concurrent Regus al 70 procent harder dan WeWork.

 Adam Neumann, mede-oprichter van WeWork, is zelf niet meer overtuigd van zijn eigen verdienmodel. Hij verkocht onlangs een deel van de copyrights op de naam – het woord We – voor zes miljoen dollar aan zijn eigen bedrijf. Als WeWork een sof wordt, zit hij zelf goed. Net zoals Nina Brink in 2000 bij de beursgang van WorldOnline.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden