ColumnPeter de Waard

Kan Zwarte Piet heel Holland BV de kop kosten?

West 8 is een mondiaal gerenommeerd Rotterdams bureau op het gebied van landschapsarchitectuur en parkontwikkeling.

Vorig jaar schreef het in op een miljoenenproject van de Amerikaanse stad Baltimore voor een nieuw stadspark van 15 kilometer langs de rivier Patapsco.

Er werd bij de aanbesteding met een briljant ontwerp een opdracht van een kleine 300 duizend euro binnengehaald. In juni, net op het moment dat de Black Lives Matter-rellen uitbraken, kreeg het stadsbestuur van Baltimore en de lokale krant Baltimore Brew per e-mail een foto toegestuurd van een Sinterklaasfeestje dat in 2012 op kantoor was georganiseerd door de personeelsvereniging.

Daarop waren drie kinderen te zien – geschminkt als Zwarte Piet. Hoewel de kinderen niets met het bedrijf te maken hadden en de betrokken vader allang niet meer werkte bij West 8, waren de rapen gaar. Het stadsbestuur vroeg West 8 om opheldering, waarop West 8 meteen eieren voor zijn geld koos en besloot de opdracht terug te geven. ‘In de VS is zoiets onverdedigbaar en onweerlegbaar’, zegt Adriaan Geuze, een van de partners van West 8. ‘Het is beledigend en racistisch. Kom niet aan met de Nederlandse traditie, want dat maakt het alleen maar erger.’

Wie de anonieme tipgever was blijft onduidelijk. Het zou een concurrent kunnen zijn geweest, die het Nederlandse bureau beentje heeft gelicht. Een ploertenstreek. Maar dat maakt niet uit. In de VS heerst nu eenmaal een winnaars- en verliezersmentaliteit. Het maakt duidelijk dat de Zwarte Piet-discussie internationaal in gevaarlijk vaarwater terecht is gekomen en de Nederlandse economie na corona nog een optater van jewelste kan geven.

Bedrijven die internationaal opereren, kunnen zich niet alleen redden door onmiddellijk te stoppen met Sinterklaasfeestjes waarbij Zwarte Pieten opdraven. Ze worden ook niet gered als Facebook, Instagram en andere sociale media alle foto’s uit het verleden met de goedheiligman en Zwarte Pieten weghalen, er moet worden gezorgd dat ook privéfoto’s – en dat moeten boeken vol zijn – van die feestjes nooit in verkeerde handen raken.

En dat is nogal wat voor grote Nederlandse concerns die soms duizenden, zo niet tienduizenden, werknemers in het buitenland hebben gehad. Juist onder expats waren die feestjes vaak mateloos populair, omdat ze de kinderen ook wat Nederlandse traditie wilden meegeven. In een interview met het blad The Architects Newspaper kon Geuze slechts door het stof kruipen. ‘Het was onaanvaardbaar. We veroordelen het. Zwarte Piet past niet in de Nederlandse cultuur. Het is racistisch. Het feit dat maar zes gezinnen voor het partijtje van acht jaar geleden in ons kantoor kwamen opdraven bewijst dat ook de meeste Nederlanders de traditie haten.’

De bazen van Shell, ING, ASML en Philips kunnen het in het bedrijfsbelang niet anders formuleren als iemand hen erin luist.

Verbetering: In een eerdere versie van deze column stond dat bij een aanbesteding voor een stadspark in Baltimore 300 miljoen euro werd binnengehaald. Dat moest 300 duizend euro zijn en is aangepast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden