Geldvraagrechtsbijstandverzekering

Kan mijn verzekering zomaar worden opgezegd als mijn verzekeraar vindt dat ik te veel claim?

Ik krijg een brief van mijn rechtsbijstandsverzekeraar waarin staat dat ik te veel claim. Als dat zo doorgaat, wordt de verzekering opgezegd. Kan dat zomaar?

Polisblad van een verzekeraar. Beeld ANP XTRA
Polisblad van een verzekeraar.Beeld ANP XTRA

De verzekeraar mag een verzekering beëindigen, maar zeker niet zomaar. Opzeggen is een zware straf, omdat de klant daarna meestal niet meer bij andere verzekeraars terechtkan. Verzekeraars kunnen in hun gemeenschappelijke databases zien wat er aan de hand is en u weigeren als klant.

Vooral rechtsbijstandsverzekeraars spreken klanten aan die te veel claimen. Wie jarenlang gemiddeld een tot twee keer per jaar aanspraak doet op rechtsbijstand, kan een brief verwachten waarin met opzegging wordt gedreigd.

Zo stuurde Achmea in oktober 2018 een brief aan een klant die zich de afgelopen 3 jaar zes keer had gemeld met een vraag om rechtsbijstand. Dat ligt fors boven het gemiddelde van één tot twee keer in de 8 jaar, schreef de verzekeraar. De boodschap: als u voor oktober 2020 nog een keer gebruikmaakt van uw verzekering, dan nemen wij afscheid. De nieuwe claim wordt nog wel behandeld.

De klant was boos. Hij voelde zich gegijzeld door de verzekeraar. Hij kon feitelijk geen nieuwe schade meer melden, maar moest wel de komende 2 jaar premie betalen. Hij diende een klacht in bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening en kreeg gelijk (Kifid, 2019-618).

De verzekeraar moet aan een aantal verplichtingen voldoen voordat een verzekering kan worden opgezegd. Opzeggen mag alleen met een compleet en juist overzicht van alle eerder ingediende claims – verzekeraars maken er soms een nieuwe melding van als een klant opnieuw belt over dezelfde zaak. De verzekeraar moet verder oplossingen aandragen om het claimgedrag te verbeteren en waarschuwen voor de mogelijke gevolgen als dat niet lukt.

De verzekeraar moet dus eigenlijk zijn klant leren omgaan met conflicten. Bijvoorbeeld met praktische tips. Bespreek het probleem eerst eens met de buurvrouw voordat u de verzekeringsjurist inzet om haar een brief te sturen, doe een beroep op buurtbemiddeling van de gemeente of een mediator of meld de overlast bij een gemeentelijk overlastmeldpunt. Helpt dit allemaal niet, bel dan de wijkagent. Het inschakelen van rechtsbijstand of een advocaat is een ultiem wapen.

Ook een goede optie is bellen naar het Juridisch Loket, op 0900 – 8020 (25 cent per minuut en maximaal 12,50 euro). Lees wel eerst de uitgebreide informatie op hun website, bijvoorbeeld over burenruzies: juridischloket.nl/wonen-en-buren.

Wie weinig inkomen heeft (27.300 euro per jaar voor alleenstaanden of 38.600 voor partners of gezinnen), kan gesubsidieerde rechtsbijstand krijgen. Als u eerst aanklopt bij het Juridisch Loket, is de eigen bijdrage die u daarvoor betaalt lager.

Kiest u toch voor een rechtsbijstandsverzekering, let dan goed op de overlap met andere verzekeringen. Er is voor bepaalde onderdelen soms ook rechtshulp via de vakbond, ANWB, Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en de auto- of reisverzekering.

Wie uit zijn verzekering geknikkerd wordt en nergens anders meer geaccepteerd wordt, kan nog wel terecht bij de Vereende, vroeger Rialto genoemd. De premies liggen daar vaak twee tot drie keer hoger en bij rechtsbijstand geldt een wachttijd van 3 tot 6 maanden nadat de verzekering is ingegaan.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden