column de kwestie

Kan as Berlijn-Parijs treinenfusie doorzetten?

Er wordt over Brussel veel gejammerd. Maar de besluiten van de Europese commissaris voor Mededinging stonden nooit ter discussie.

Geen nationale overheid durfde de man of vrouw te tarten die kartels kon ontbinden en machtige multinationals een fusie of overname verbood. Of het nu Neelie Kroes was, of haar voorgangers Karel van Miert en Mario Monti, of haar opvolgers Joaquin Almunia en Margrethe Vestager – als een bedrijf te dominant zou worden ging er rücksichtslos een streep door een overname zoals die van Honeywell door General Electric, Toys R Us door Blokker en de fusie van de Zweedse vrachtwagenfabrikanten Volvo en Scania.

Maar ook daarin lijkt verandering te komen. Duitsland en Frankrijk, de as Berlijn-Parijs, zijn volop in de aanval gegaan tegen een voornemen van commissaris Vestager om de fusie tussen de treinenbouwers van beide landen te verbieden.

De Franse treinenbouwer Alstom (bekend van de hoge snelheidstrein TGV) besloot in september 2017 met de spoortak van het Duitse Siemens, dat met de ICE ook een hogesnelheidstrein maakt, een nieuwe treinenkampioen te vormen. De fusie zou noodzakelijk zijn om als treinenbouwer buiten Europa een vuist te maken. Zelfs na een samengaan blijft de Chinese fabrikant CRRC qua omzet nog twee keer zo groot.

Maar CRRC is niet actief in Europa. Vestager moet de de fusie alleen toetsen aan de interne concurrentieregels. Die verbieden dat bedrijven op bepaalde markten zo machtig worden dat ze kunstmatig prijzen kunnen gaan verhogen. Dat zou die bedrijven op den duur zelfs minder efficiënt maken, waardoor ze internationaal helemaal niet meer meetellen.

Maar de Franse en Duitse politici noemen die regel achterhaald. Zij vinden dat Brussel ook de positie van Europese bedrijven in de wereld moet gaan meewegen. ‘Er is niets dat een verbod op deze fusie kan rechtvaardigen’, aldus een tweet van de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire afgelopen zondag. Bij hem speelt mogelijk ook een rol dat met een samengaan de historische maar verlieslijdende fabriek in Belfort waar al in 1879 stoomlocomotieven werden gemaakt, open kan blijven.

Maar ook de Duitsers vinden dat de EU in dit geval een keer naar de toekomst moet kijken en zich niet moet blindstaren op allerlei interne regelgeving.

Vestager wacht een bijzondere uitdaging. Zij moet voor 18 februari een besluit nemen die aan de voltallige commissie zal worden voorgelegd. Meestal is dit een hamerstuk. Maar nu zijn er twijfels.

De Franse Europees commissaris voor Financiën, Pierre Moscovici, zei vorige week in Davos: ‘We hebben Europese kampioenen nodig. We moeten voor ogen houden dat de wereldeconomie verandert, met name de rol van China.’

Vestager zal een salamonsoordeel moeten vellen. En daarover zal hoe dan ook gejammerd worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.