Kamer wil meer weten over geheime notitie ProRail-NS

De Tweede Kamer wil opheldering van het kabinet over een notitie waarin wordt voorgesteld om de Nederlandse Spoorwegen en ProRail weer te laten samengaan. Hoewel SP, PVV, SGP, CDA en GroenLinks vandaag om een Kamerdebat vroegen, komt dat er niet op heel korte termijn. Op verzoek van VVD, PvdA en D66 geeft het kabinet eerst uitleg in een brief.

Beeld ANP

SP, PVV, SGP, CDA en GroenLinks wilden een debat met minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur). 'Er zijn voortdurend signalen dat het niet goed zit met de verhouding NS-ProRail. Hier moeten knopen worden doorgehakt', stelde SGP'er Roelof Bisschop. Renske Leijten (SP) vraagt zich bovendien af waarom de bewuste rapportage niet bekend is bij de Kamer.

Dat NS en ProRail weer zouden moeten samengaan, staat in een vertrouwelijke notitie van Jaap Bierman. Bierman was ingehuurd door beide spoorbedrijven om een toekomstvisie op te stellen. Zijn gedachten over een fusie tussen NS en ProRail nam hij niet op in zijn officiële verslag, maar zette hij in een aparte notitie die op de website van de Volkskrant is te lezen.

Marktwerking mondjesmaat gerealiseerd
Volgens Bierman behartigen NS en ProRail nu te veel hun eigen belangen en staat dat een goede samenwerking in de weg. Ook is de marktwerking op het spoor die door de splitsing op gang moest komen, maar mondjesmaat gerealiseerd, omdat beide bedrijven in staatshanden zijn.

De splitsing van NS en ProRail is al vaker bekritiseerd. Dat gebeurde vorig jaar onder meer door Herman Wijffels, die in 1992 voorzitter was van de adviescommissie Verzelfstandiging Spoorwegen.

SP-leider Emile Roemer wil dat de twee bedrijven weer zo snel mogelijk worden samengevoegd. Door de vorming van één sterk nationaal spoorbedrijf zullen volgens hem de kwaliteit voor de reiziger en de efficiëntie toenemen en de bureaucratie en de kosten afnemen. 'Rapport na rapport geeft aan dat de splitsing onverstandig is', stelt Roemer. Na de bevindingen van Bierman is er volgens hem geen argument meer om de NS en ProRail gesplitst te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden