Kamer oneens met afblazen van Noordtak

De Tweede Kamer geeft minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat geen toestemming om de Noordtak van de Betuwelijn af te blazen....

Van onze verslaggeefster

D66 ging donderdag tijdens het Kamerdebat over het schrappen van de Noordtak van de Betuwelijn nog een stap verder. De coalitiefractie wil van de hele Betuwelijn af als de Noordtak niet doorgaat. 'Dan is het ons project niet meer', zei D66-Kamerlid Giskes na afloop. 'Het oorspronkelijke concept - bestaand spoor van goederenvervoer te ontlasten - wordt te veel geweld aangedaan.' VVD en PvdA zijn het daarmee oneens.

Het kabinet nam enkele weken geleden het besluit de Noordtak (naar Oldenzaal) niet aan te leggen. Netelenbos schetste het alternatief; 34 treinen gaan na 2015 over bestaand spoor langs Gouda, Amsterdam en Lelystad naar Noord-Nederland, 21 treinen rijden over bestaand spoor via Zutphen en Deventer naar Twente en 55 treinen gaan over de hoofdtak naar Emmerich.

PvdA-Kamerlid Feenstra wil weten of het bestaande spoor die extra goederentreinen wel aan kan. Hij wil een overzicht van noodzakelijke aanpassingen van het spoor en maatregelen tegen geluidsoverlast en trillingen voor omwonenden. 'Pas als er een compleet plan ligt, kan de PvdA een keuze maken.'

VVD-kamerlid Verbugt wil duidelijkheid of Duitsland de extra treinen bij Emmerich wel kan verwerken. D66-kamerlid Giskes twijfelt aan de rentabiliteit van de hoofdtak als 55 treinen een andere route moeten kiezen. CDA'er Leers wil alleen akkoord gaan als er een nieuwe verbinding komt tussen Breda, Utrecht en Almere. Anders wordt het bestaande spoor naar het noorden van Nederland volgens hem te veel belast.

Netelenbos hield de Tweede Kamer voor dat het niet nodig is geluidsschermen te plaatsen als de berekende extra treinen over bestaand spoor gaan rijden. 'De geluidsbelasting blijft binnen de milieunormen.' Verder beloofde ze vervroegd te investeren in spoorwegovergangen en vernieuwing van oud spoor.

De VVD reageerde verheugd, maar D66-Kamerlid Giskes trok de geraamde aantallen in twijfel. 'Hoe kunt u op weten dat er in 2015 precies 21 treinen naar Twente zullen rijden?' Netelenbos: 'Zo'n getal kun je afspreken.'

De fracties geven Netelenbos tot februari 2000 de tijd om met extra informatie de Kamer te overtuigen dat de Noordtak overbodig is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden