Kamer doet serieus over luchtschepen

PvdA-Kamerlid Jaap-Jelle Feenstra weet zeker dat er een markt is voor luchtschepen. 'Er zijn mensen die het leuk vinden een keer met een zeppelin over de Alpen naar hun wintersportbestemming te reizen.'..

Dat ook de bloemenveilingen interesse hebben getoond noemt Feenstra logisch. 'Vervoer van bloemen vergt veel volume, weegt weinig en is gebaat bij een vrije doorgang zonder files.' Zelfs de politie Rijnmond heeft laten weten dat zij zeppelins wil gebruiken om de situatie op de tribunes van de Kuip met camera's vanuit de lucht in de gaten te houden.

Zelf denkt Feenstra dat milieu-inspecties boven zee, maar ook boven land, beter met een luchtschip kunnen worden uitgevoerd. 'Het is belachelijk dat er nu sputterende boten de zee op gaan om olievervuiling op te sporen.'

Maar op dit moment mogen in Nederland alleen kleine zeppelins de lucht in, meestal om reclame te maken. Voor grote luchtschepen geeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat geen toestemming. Dat moet maar eens veranderen, vindt het Platform Luchtschepen dat vorige maand is opgericht onder voorzitterschap van professor Roel in 't Veld. Het platform spant zich in voor het gebruik van grootschalige luchtschepen.

'Een milieu-vriendelijk alternatief voor de weg, waarmee grote bouwonderdelen of groepen mensen kunnen worden verplaatst. Met een snelheid van 130 km per uur', legt projectleider Gert Hoogenstrijd uit. 'Wij hopen op financiële steun voor demonstraties, snelle certificering, subsidie voor de enige Nederlandse producent Rigid Airship Design en landingsrechten op de regionale luchthavens.'

Vanmiddag praat Netelenbos met de Tweede Kamer over het gebruik van grote luchtschepen. Ze is terughoudend. De PvdA-minister wil eerst zeker weten of de zeppelins wel blijven vliegen. Maar proefvluchten kunnen we voorlopig wel vergeten, want het eerste grote Nederlandse luchtschip is pas over vier jaar klaar.

Netelenbos twijfelt of de schepen minder vuile stoffen uitstoten dan bussen en vrachtauto's. Daarnaast verwacht zij niet dat de files op de weg zullen verminderen. Financiële steun zit er daarom niet in.

D66-kamerlid Giskes vindt dat de zeppelins een kans moeten krijgen. 'Ik doe er heel serieus over', zegt ze. 'Het blijft een kip-ei discussie', stelt haar collega Feenstra vast. 'Geven we eerst toestemming of moet er eerst zo'n groot luchtschip zijn? De kop moet er maar eens af.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden