Kalender zit Unilever dwars

Mede omdat Pasen dit jaar niet in het eerste kwartaal viel, heeft Unilever in de eerste drie maanden van 2003 minder ijs, spreads en dressings verkocht....

De nettowinst kwam weliswaar 57 procent hoger uit op 670 miljoen euro, maar dat is voor een groot deel te danken aan eenmalige posten. Beleggers reageerden zwaar teleurgesteld op de cijfers, de koers van het aandeel daalde met 9 procent.

Unilevers bedrijven in Europa en Noord-Amerika deden het minder goed dan verwacht. In Europa daalde de omzet met 7 procent, voornamelijk door het afstoten van producten. Tevreden is het concern over de verkopen in West-Europa van Becel, met name door de cholestoralverlagende boter Pro-activ.

In Noord-Amerika daalde de omzet met 9 procent, vooral door desinvesteringen. Unilever had er last van dat zijn afnemers hun voorraden verminderden. Ook kampte het concern met financiële problemen waarmee sommige winkelketens en distributeurs kampen, en met een slechte buitenshuismarkt.

In de zich ontwikkelende markten spreekt Unilever van een 'uitstekende prestatie'. Dit betrof vooral de voedingsmiddelen. De besmettelijke longziekte SARS heeft weliswaar een duidelijke invloed op de Aziatische economieën, maar de invloed op het bedrijf is beperkt gebleven.

'De start van het jaar was qua verkopen trager dan verwacht', aldus bestuursvoorzitter Antony Burgmans. 'Hoewel we te maken hebben met een lastiger economisch klimaat, blijven we vol vertrouwen dat we onze doelstellingen voor winstgroei en de groei van onze leidende merken zullen behalen.' Unilever zette begin 2000 de 'weg naar groei' in. Het aantal merken moet dalen van 1600 naar vierhonderd, en de winstgevendheid vergroten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden