PROFIEL

Kahn gelooft nog in fysieke winkels

De vastgoedondernemer is eigenaar van een retail-imperium en straks wellicht ook van V&D.

Roland Kahn.Beeld Novum RegioFoto

Zijn vermogen bedraagt volgens zakenblad Quote een kwart miljard euro. Ondanks de hausse van internetverkopen zegt hij nog altijd vertrouwen te hebben in echte, stenen winkels en ouderwetse winkelcentra. Hij grossiert in vastgoed, modewinkelformules en jonge vriendinnen. Tien jaar geleden toonde hij al belangstelling voor de HEMA en het V&D-concern, maar vrijdag ontkende hij de potentiële koper van het failliete V&D te zijn. Qua profiel lijkt de Amsterdamse ondernemer Roland Kahn (1952) daarvoor niettemin de ideale kandidaat.

Kahn groeide op in een welgestelde textielfamilie in Amsterdam-Zuid. Hij is eigenaar van een internationaal mode-imperium met onder meer de merken Coolcat, America Today, MS Mode en Sapph. Daarnaast is hij succesvol vastgoedondernemer.

Bij zijn groep van honderden winkels en ondernemingen werken ongeveer zesduizend mensen. Dat imperium, legt hij nog altijd graag uit in interviews, begon hij in 1976 met één winkel nadat hij had ontdekt dat een beetje kledingwinkeleigenaar aan de Nieuwendijk meer verdiende dan een directeur van de Bijenkorf, waar hij toen als inkoper werkte.

Twee jaar geleden was Kahn in het nieuws vanwege een openlijke ruzie met minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking over de werkomstandigheden van fabrieken van Coolcat in Bangladesh. Hij noemde Ploumen een 'linkse kutminister', maar kwam later op de koffie om die ruzie bij te leggen.

Slepende discussie

De Amsterdamse zestiger houdt van fysieke winkels en is absoluut niet bang dat internet de handel in snelle, goedkoop gemaakte mode zal overnemen, zegt hij. 'Over twintig jaar is internetverkoop passé', beweerde hij vijf jaar geleden zelfs. 'Bricks én clicks, daar geloof ik in. Natuurlijk kunnen online en offline elkaar versterken. Internet is een fantastisch verkoopkanaal, maar niet zaligmakend. Retail blijft handel voor en met de mens.'

Uiteindelijk zal hoogstens tussen de tien en twintig procent van de retailomzet in kleding via internet gaan lopen, denkt hij. 'Het is de kunst om dat als additionele omzet erbij te krijgen ten koste van een ander.'

Kahn zweert bij vastgoed voor gebruik van een of meer van zijn eigen winkelformules. 'We bezitten bijvoorbeeld een winkelgebouw in België dat we verhuren aan Zara. We hebben een slepende discussie over het huurcontract. Mocht het zover komen, dan kan ik altijd een van mijn eigen formules in het gebouw kwijt.'

Twee jaar geleden erkende hij dat het winkelbeeld in de Nederlandse winkelstraten hard bezig is te veranderen. In de grote steden zullen de flagships echter blijven, is zijn overtuiging. 'De grote winkels waar alles te koop is en van alles te zien. In kleinere steden, zeg in een plaats als Bergen op Zoom, zullen we kleinere winkels houden. Minder oppervlakte. Met alle artikelen, maar in veel kleinere aantallen.'

Zijn eerdere belangstelling voor V&D liep ondermeer vast omdat een andere overname (MS mode) aan de orde kwam, legde hij eerder uit. Bovendien vond hij V&D te ingewikkeld vanwege horecagedeelte La Place 'waarvan we helemaal geen kennis hebben'. Met de verkoop van La Place aan Jumbo is dat probleem in elk geval uit de weg geruimd.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden