NieuwsSjoemeldiesel

Kabinet wil autobezitters bij terugroepactie verplichten tot bezoek aan garage

Het kabinet wil autobezitters verplichten met hun voertuig naar de garage te gaan als fabrikanten hun auto’s terugroepen. Aanleiding voor de maatregel is het sjoemeldieselschandaal, dat in 2015 voor het eerst aan het licht kwam bij Volkswagen.

Test van nieuwe dieseltechnologie in een Volkswagen Golf.Beeld Reuters

De regering wil met een verplichte opkomst voorkomen dat er auto’s blijven rondrijden die mankementen vertonen, of zoals in het dieselschandaal, veel vuilere lucht blijken uit te stoten dan uit de toelatingstesten was gebleken. Wie een terugroepactie negeert, loopt het risico dat zijn auto de weg niet meer op mag.

Bij terughaalacties voor de Volkswagen EA189 dieselmotor, geplaatst in VW’s, Audi’s, Skoda’s en Seats, zag 20 tot 32 procent van de autobezitters af van een gang naar de garage, afhankelijk van het merk auto. In totaal gaat het om bijna 36 duizend auto’s die nog steeds rondrijden met sjoemelsoftware.

Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) kondigt de maatregel aan in een brief aan de Tweede Kamer waarin ze de vorderingen beschrijft die zijn gemaakt bij de afwikkeling van het dieselschandaal in Nederland.

Suzuki en Fiat/Chrysler

Uit de brief blijkt verder dat de modellen van twee dieselauto’s, de Suzuki Vitara en de Jeep Grand Cherokee, van de weg dreigen te worden gehaald. Toezichthouder RDW is namelijk nog steeds niet tevreden met de wijze waarop de fabrikanten, Suzuki en Fiat/Chrysler, de software hebben aangepast die hen in staat stelde om emissietesten te omzeilen. Suzuki heeft een update uitgevoerd, maar die is volgens de RDW niet afdoende. Of de update voor de Jeep Grand Cherokee voldoet wordt nog onderzocht.

Als Suzuki en Fiat/Chrysler blijven tekortschieten, wil de RDW de Europese typegoedkeuring voor de Vitara en de Jeep Grand Cherokee intrekken. De automakers lijken vooralsnog niet veel haast te maken. Jeep heeft niet gereageerd voor het ultimatum dat de RDW had gesteld nadat de dienst zijn bevindingen had opgestuurd, vorig jaar oktober. Suzuki heeft toestemming gevraagd om later met een reactie te komen. Dat heeft nu tot halverwege volgende maand de tijd.

De RDW hield na het uitbreken van het dieselschandaal bij Volkswagen, in september 2015, dertig voertuigen tegen het licht waarvoor de dienst een emissiegoedkeuring had afgegeven. Bij verschillende automerken werd geconstateerd dat ze de software voor het motormanagement hadden gemanipuleerd zodat ze bij testen op de rollenbank minder NOx uitstoten dan op de weg.

Koude motor

Tijdens de uitvoerige controles ontdekten technici van RDW dat bij deze modellen mogelijk gebruik is gemaakt van software die schoonmaaksystemen na een bepaalde tijd uitschakelt, of die kijkt of sprake is van een koude motor of niet. Het uitschakelen van filtersystemen op basis van tijd of bijvoorbeeld koelwatertemperatuur is volgens de Europese wet verboden.

De andere automerken hebben na overleg en aanvullende onderzoeken de sjoemelsoftware aangepast, maar bij de Vitara en de Jeep Grand Cherokee is dat niet afdoende gebeurd. Modellen van beide auto's kregen hun motor geleverd door Fiat/Chrysler. 

De fabrikanten hangt nog een mogelijke strafzaak boven het hoofd. De beslissing of Suzuki en Fiat/Chrysler worden vervolgd moet nog worden genomen door het Openbaar Ministerie.

De NOx-factor: hoe de RDW de frauderende Suzuki en Jeep ontmaskerde
Het is zomer 2016 als technici van toezichthouder RDW de jacht op sjoemeldiesels openen. Dieselgate heeft laten zien dat fabrikanten trucs gebruiken om hun auto’s door tests te krijgen. Een reconstructie uit 2017 hoe de RDW in een jaar tijd Suzuki en Jeep ontmaskerde.

Fiat treft schikking van 650 miljoen dollar om gebruik sjoemelsoftware
Fiat Chrysler heeft in de Verenigde Staten een schikking getroffen van 650 miljoen dollar (564 miljoen euro) voor het gebruik van sjoemelsoftware in enkele van zijn dieselauto’s. Het concern is door toezichthouders beschuldigd van het gebruik van verboden manipulatiesoftware die auto’s tijdens emissietests schoner laat lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Consument keert zich af van de dieselauto, Toyota stopt met verkoop in Europa
Daar heb je het al: Toyota stopt met de verkoop van dieselauto’s in Europa. Slechts een enkele pick-uptruck zal nog een dieselmotor krijgen, de rest van de modellen zal op benzine lopen, al dan niet ondersteund door een elektromotor. Het besluit, bekendgemaakt tijdens de autobeurs van Genève, is de zoveelste aanwijzing dat de dieselauto zijn langste tijd gehad heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden