Kabinet stemt in met overname KLM door Air France

Het kabinet stemt in met de overname van KLM door Air France. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat noemde de transactie de 'best denkbare' oplossing voor KLM....

Alleen over een fiscale kwestie heeft het kabinet nog een voorbehoud gemaakt, maar een akkoord daarover is volgens Schultz van Haegen een kwestie 'van uren, dagen'.

KLM dreigde geïsoleerd te worden in het alliantiespel, zei de staatssecretaris dinsdag. De samenwerking met Northwest in Wings bood niet voldoende zekerheid, en als solo opererende maatschappij zag de toekomst er somber uit. 'KLM is en blijft samen met Air France wereldspeler', bezwoer Schultz van Haegen.

Ze sprak ook steeds van een fusie en niet van een overname, omdat er een financiële holding komt waarin de twee luchthavens 'op hetzelfde niveau' staan.

Het kabinet is actief betrokken geweest bij de onderhandelingen en heeft zich sterk ingezet voor het publieke belang. Het behoud van de landingsrechten van KLM en de mainportpositie van Schiphol stonden daarbij voorop.

Die landingsrechten worden gewaarborgd doordat de Staat drie jaar, telkens met een jaar tot maximaal zes jaar te verlengen, een optie behoudt op 50,1 procent van de aandelen. Die kan ze inzetten zodra de landingsrechten in het buitenland worden bedreigd.

Schultz gaf aan dat dit een voorlopige regeling is. In EU-verband is immers afgesproken dat de Europese Commissie de rol van nationale overheden overneemt om de onderhandelingen over landingsrechten te voeren. Die liberalisering zou in twee tot drie jaar rond moeten zijn.

Het voorbehoud, of ontbindende voorwaarde, omschreef een woordvoerder van Verkeer als een technische kwestie, die pas op het laatst in de onderhandelingen is opgekomen.

Met de twee partners moet een akkoord gesloten worden om belasting, zoals vennootschaps- en loonbelasting, te heffen. Dat kan alleen met een vestiging in Nederland. Schultz is optimistisch. Er komt immers een werkmaatschappij in Amstelveen.

Het aandelenbelang van 14,1 procent dat de Staat in KLM heeft, zal verder verkleind worden, maar 'alleen proportioneel' in de mate waarin het Franse staatsaandeel in de holding van Air France en KLM afneemt.

Omwille van Schiphols mainportspositie zal de luchthaven net als Charles de Gaulle acht jaar zowel intercontinentale als Europese vluchten blijven verzorgen.

In het contract zijn 42 sleutelbestemmingen (70 procent van de huidige bestemmingen en 80 procent van het huidige vracht- en passagiersvervoer op Schiphol) vijf jaar vastgelegd.

Acht jaar vindt Schultz van Haegen een 'heel lange tijd'. Voor Air France is het daarnaast 'aantrekkelijk' dat KLM als een 'stevig merk' zijn identiteit, de afspraak is vijf jaar, behoudt.

Als deze 'state assurances' niet worden nageleefd, kan de Staat een arbitragepanel inschakelen. Die geeft een bindend advies.

De PvdA is allerminst enthousiast over de transactie. Tweede-Kamerlid Verdaas noemt de plannen 'uiterst zorgelijk'. De termijn van acht jaar biedt onvoldoende zekerheid voor Schiphol.

'Het is een betekenisloze garantie.' De PvdA wil 'onomwonden' horen dat de garanties 'geen luchtfietserij' zijn.

De berichten over het schrappen van vijfhonderd banen extra, staan verder haaks op de signalen die Air France vorige week nog afgaf. Verdaas merkt overigens op dat de PvdA zich bewust is van de noodzaak van verregaande samenwerking tussen luchtvaartmaatschappij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden