Kabinet maakt autowereld furieus

De autowereld is furieus over het voorstel in de Miljoenennota om nieuwe auto's met een dieselmotor tweeduizend gulden extra te belasten....

Van onze verslaggever

De maatregelen moeten 82 miljoen gulden extra opleveren en bijdragen aan een snellere introductie van schonere en zuinigere auto's.

Bovag en RAI vinden het achterhaalde ideeën. Zij stellen dat de dieseltechniek steeds schoner is geworden. Dieselmotoren produceren minder koolmonoxide dan andere motoren, zegt de Bovag.

De brancheorganisatie wijst erop dat de nieuwe dieselauto's bovendien een stuk zuiniger zijn geworden. Een dieselverbruik van 1:20 is al normaal, terwijl 1:30 goed mogelijk is.

Nieuwe dieselauto's verbruiken 20 procent minder dan een benzineauto en zijn 40 procent zuiniger dan lpg-auto's. Ze hebben dus minder uitstoot van koolmonoxide, vindt de Bovag.

Ook zou de invloed van roetdeeltjes, een beruchte vervuiler in de dieselmotor, in rap tempo minder worden door nieuwe en schonere dieseltechnieken. 'Prima dat je lpg stimuleert, maar doe dat niet ten koste van de dieselauto', vindt de Bovag. 'Gebruik daar de 1,3 miljard gulden voor die dit jaar extra wordt geïnd door de belasting op personenauto's en motorrijtuigenbelasting.'

Maar het kabinet ziet daar niets in. Het geld is al besteed aan andere doelen. Bovendien houdt het kabinet vol dat een dieselmotor een stuk schadelijker is dan andere motoren.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) bevestigt deze constatering. 'Op gebied van koolwaterstof, stikstofoxiden en roetdeeltjes scoort lpg beter dan diesel. Wat de roetdeeltjes betreft is het voordeel zelfs aanzienlijk.'

Volgens het RIVM worden de onderlinge verschillen wel kleiner, maar 'is lpg nog altijd aanmerkelijk schoner dan de benzineauto.'

Het kabinet hoopt met de fiscale maatregelen de dieselauto terug te dringen en zijn lpg-tegenhanger te promoten. De dieselauto is erg populair en wordt steeds meer verkocht. Vorig jaar was een op de vijf nieuw verkochte auto's een diesel.

Met de lpg-wagen wil het daarentegen niet erg lukken. Ondanks allerlei stimulerende maatregelen worden er steeds minder verkocht. Volgens het kabinet is slechts 5,5 procent van alle ruim zes miljoen auto's op de Nederlandse wegen uitgerust met een lpg-tank.

In het jaar 2010 moet dit zijn opgekrikt naar ongeveer 10 procent. De verkoop van dieselauto's moet van het kabinet met meer dan de helft terug: van een marktaandeel van 12,5 procent nu naar 5 procent in 2010.

Het gevolg van de belastingverhoging is dat het zogenoemde omslagpunt voor dieselauto's enorm omhoog gaat. Nu moet een automobilist met een dieselauto, afhankelijk van het gewicht van de auto, veertien- tot zestienduizend kilometer per jaar meer rijden dan een benzineauto om gelijke kosten te hebben.

Dat zal verschuiven naar tussen de 21 en 23 duizend kilometer. Door de belastingverlichting voor lpg verschuift het omslagpunt van ongeveer 19 duizend naar 18 duizend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden