Kabelaar Ziggo grossiert in fouten en valse beloftes

De klacht: een uitbreiding van zijn digitale televisie naar de slaapkamer drijft Frans Nijhof tot wanhoop. Aanbieder Ziggo levert voortdurend verkeerde apparatuur en berekent kosten voor producten waar Nijhof nooit om heeft gevraagd.

Een medewerker van Ziggo bij het hoofdkantoor van de TV, internet en telefonieprovider. Beeld anp

Als een horrorfilm, zo omschrijft Frans Nijhof (68) uit Huizen de uitbreiding van zijn Ziggo-abonnement naar de slaapkamer. Bijna dagelijks hangt Nijhof aan de lijn met de klantenservice van de kabelaar. Elke keer wordt hem diezelfde dag nog een oplossing beloofd, vaak tegenstrijdig met de oplossing van de dag ervoor. Maar televisie in de slaapkamer, ho maar.

Het begon met de aanschaf van een slimme tv bij de Mediamarkt. Op dat moment heeft Nijhof al een volledig pakket digitale zenders op zijn eerste televisie, snel internet en voordelig bellen. Om zijn zenders ook te ontvangen op zijn nieuwe televisie in de slaapkamer heeft Nijhof een zogeheten CI-module nodig. Die bestelt hij bij een Ziggo-medewerker in diezelfde Mediamarkt.

'De medewerker zag dat ik een oud alles-in-één-pakket had dat niet meer wordt geleverd. Hij zou dit allemaal herstellen en omzetten. Toen trad de wet van Murphy in werking, werd door Ziggo fout op fout gestapeld en hebben medewerkers structureel toezeggingen gedaan die niet door Ziggo zijn nagekomen', aldus een klachtenbrief van Nijhof drie weken na zijn aankoop.

Het oude pakket van Nijhof brengt het systeem van Ziggo op hol. Want hoe vaak hij ook belt, het lukt het bedrijf maar niet hem het juiste kastje toe te zenden. Wel krijgt hij tot twee keer toe een zogeheten mediabox toegestuurd en ontvangt hij een internetmodem dat hij niet heeft besteld. Ook wordt hij ongevraagd aangesloten bij een pakket voor films en series, wordt zijn internetsnelheid met ruim tweederde verlaagd en moet hij aansluitkosten betalen van 17,50 euro, terwijl dat niet was afgesproken.

Twee klachtenbrieven stuurt Nijhof over de 'chaos' waarin hij door Ziggo is beland, maar een reactie blijft uit. Intussen dreigt Ziggo met een rekening van 85 euro voor een van de mediaboxen, die hij op dat moment al ruim twee maanden niet meer in zijn bezit heeft.

Het abonnement opzeggen lijkt Nijhof de enige uitweg, maar ook dat is geen optie. Want nog geen twee jaar geleden heeft hij zo'n 400 euro betaald voor een mediabox met harde schijf, waarop hij ook films kan opslaan. 'Die apparatuur werkt niet bij andere aanbieders, dus als ik nu opzeg, ben ik die investering kwijt.'

Verweer

Er is een keten van dingen niet goed gegaan na de aanschaf van een CI-module van de heer Nijhof, meldt een woordvoerder van Ziggo. Het bedrijf is momenteel bezig met het samenvoegen van klantenbestanden van Ziggo en UPC, waarmee het gefuseerd is. Dat zou bij sommige klanten problemen opleveren. 'Wij hebben ondertussen contact met hem gehad en onze excuses aangeboden. We sturen een monteur langs die alles in orde maakt en we geven de klant een compensatie voor de kosten.'

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden