‘Jumbo lijkt erg op de vroegere Albert Heijn’

Jumbo slaagt waar Laurus faalde. Wat is het geheim van de familie Van Eerd?..

Als een vrouw met kind in een kinderstoeltje in de ene arm en drie flessen slaolie in de andere, dreigt te vallen, snelt Colette Cloosterman-Van Eerd toe. ‘Zal ik een karretje halen?’, vraagt de commercieel-directeur van de Jumbo-supermarkten bezorgd.

We lopen door de Jumbo-supermarkt in Rosmalen. Als klanten een product niet kunnen vinden, is Colette er als de kippen bij om het aan te wijzen.

Colette Cloosterman-Van Eerd, dochter van oprichter Karel van Eerd, runt samen met haar vader, broer en zus de Jumbo-supermarktketen, die de afgelopen jaren een onstuimige opmars in Nederland maakt.

Het bedrijf predikt lage prijzen en een hoge service. Anders dan marktleider Albert Heijn, die tegenwoordig graag de goedkope huismerken op de makkelijk bereikbare schappen heeft staan, blijft Jumbo trouw aan de A-merken op die plek. ‘We vinden een grote keuze belangrijk’, zegt Cloosterman. ‘Je moet ook kwalitatief uitstekende merken in de winkels kunnen vinden.’

Achter in de zaak vertelt Cloosterman dat het een historisch jaar is geweest. ‘Het was een jaar van keihard werken en weinig slapen.’

Dat had vooral te maken met de ombouw van twaalf Konmar-winkels in zes weken tijd, in het najaar. Wat voormalig eigenaar Laurus niet lukte, bleek voor Jumbo een eitje. In een paar maanden steeg de verkoop in de voormalige Konmar-winkels met 160 procent.

In totaal groeide de omzet van de supermarktketen, met een groter assortiment dan Albert Heijn (32 duizend artikelen tegen pakweg 20 duizend ) en goedkopere prijzen dan Aldi, vorig jaar met 20 procent, waarvan 4 procent op eigen kracht. Het marktaandeel nam toe tot 4,2 procent.

Met dank aan marktleider Albert Heijn, verduidelijkt Cloosterman. De prijzenoorlog, ontketend door Albert Heijn (30 procent van de markt) heeft Jumbo geen windeieren gelegd, stelt ze. ‘Wij zijn een supermarkt die een hoge kwaliteit paart aan lage prijzen. Albert Heijn stond bekend als een kwaliteitssupermarkt. Toen zij de prijzen verlaagden, dachten de mensen: ‘Het kan dus wel: Lage prijzen, hoge service en kwalitatief goede spullen’. Dat heeft ons goed geholpen bij het neerzetten van onze formule.’

Jumbo lijkt erg op het begintijd van Albert Heijn, zegt Erik Muller, tegenwoordig woordvoerder van Jumbo, maar in vroegere jaren voorlichter bij Albert Heijn en vriend van de familie Heijn. ‘Het is een familiebedrijf met dezelfde gedrevenheid voor de klant.’

Het grote voordeel van een familiebedrijf is dat de lijnen kort zijn. Aan de keukentafel of de kerstdis worden vaak grote beslissingen genomen. Bovendien heeft Jumbo geen last van lastige aandeelhouders die een bepaald rendement eisen. Winstcijfers maakt het bedrijf dan ook niet bekend.

‘Wij denken nooit dat we met ons eigen geld werken. Wij willen de beste winkel maken. Daar zijn we mee bezig, zegt Colette Cloosterman. ‘Maar het is waar. Er hoeft geen geld naar de aandeelhouders. Dat wil niet zeggen dat we niet op de kosten letten.’

Eigen geld of niet, zoals vrijwel altijd bij familiebedrijven, zitten de eigenaren erbovenop. Oneffenheden in de winkels worden meteen gladgestreken. Veelvuldig grijpt Cloosterman, ook als moeder van vier kinderen, bij de inrichting van de winkels terug op haar eigen ervaringen bij het boodschappen doen. Zo staat bij Jumbo, in tegenstelling tot andere supermarkten, de groente niet bij de ingang. Dit overblijfsel uit vroegere tijden, toen moeder-de-vrouw eerst bepaalde welke groente ze kocht om er daarna vlees et cetera bij te kopen, ergerde Colette. ‘Je moet dan eerst de kwetsbare sla en aardbeien in je winkelkarretje stoppen, terwijl aan het einde pas de zware boodschappen komen.’

Ook hoef je bij Jumbo niet de hele winkel door voor de kleine, vaak verse boodschappen. Je kunt de bocht afsnijden en een korte ronde doen langs de verseilanden brood, vlees, kaas. ‘Boodschappen doen is niet altijd leuk, maar we proberen het zo prettig mogelijk te maken’, aldus Cloosterman.

De Jumbo-keten bestaat nog maar een jaar of tien. De supermarkten werd vader Karel Van Eerd in de schoenen geworpen toen veel supermarkten in Brabant ten onder gingen door de komst van prijsvechter Torro.

Van Eerd, die als groothandelaar aan de supermarkten leverde, stond weinig anders te doen dan de failliete boedel over te nemen.

Zijn kinderen bedachten de nieuwe formule: lage prijzen, een hoge kwaliteit en goede dienstverlening. Het bedrijf ontwikkelde ‘zeven zekerheden’ voor de klant, zoals een lage prijsgarantie, nooit meer dan drie klanten voor je in de rij bij de kassa; vers is ook echt vers en niet tevreden betekent geld terug.

‘Niemand dacht dat het ons zou gaan lukken. Bij onze formule moet de omloopsnelheid van de producten hoog zijn, want de marges zijn klein’, aldus Cloosterman.

Jumbo wil dit jaar tien nieuwe winkels openen. Gaat Jumbo dezelfde weg als Albert Heijn? ‘We willen wel op plekken zitten waar we marktleider zijn. Maar we hoeven niet ongebreideld te groeien.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden