nieuws HEMA

Jumbo en Hema gaan nauw samenwerken

In de ruim 650 Jumbo-supermarkten in Nederland zijn binnenkort ook non-foodartikelen van Hema verkrijgbaar. Hema gaat niet verder met de eerder aangekondigde samenwerking met Albert Heijn. Naar verwachting wordt Hema cosponsor van wielerploeg Team Jumbo Visma.

Een filiaal van de HEMA, waar t-shirts met Gay Pride-thema werden verkocht. Beeld ANP

Tientallen Hema-filialen, veelal op A-locaties in de binnensteden, zullen door Jumbo worden overgenomen. Voor Jumbo heeft dit als voordeel dat de zichtbaarheid toeneemt, en dat het de achterstand ten opzichte van Albert Heijn – de naam waarmee zo’n duizend supermarkten zich tooien – wordt verkleind.

Voor Hema brengt de overeenkomst een verlaging van de huidige schuldenlast – ruim 700 miljoen euro – met zich mee, met behoud van het aantal winkels waar Hema-artikelen te koop zijn. De samenwerking met Jumbo lijkt op die welke Hema is aangegaan met de Franse supermarktketen Franprix en met het Amerikaanse Walmart, waar Hema-producten tot het assortiment behoren. Hema verkoopt ook producten via onlinewinkel Wehkamp. Onder zijn nieuwe eigenaar Marcel Boekhoorn ontwikkelt Hema zich, met andere woorden, van een winkelketen tot een merk.

De overeenkomst tussen Jumbo en Hema zal de komende maanden verder worden uitgewerkt. Daarbij zal het onder andere gaan om de positie van restaurantketen La Place (eigendom van Jumbo) en over de vraag of Jumbo in de toekomst ook worsten, tompoucen en andere voedingsmiddelen van Hema zal verkopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden