Jumbo en Coop kopen supermarktketen Emté

Supermarktketen Emté komt in handen van zijn branchegenoten Jumbo en Coop: de twee partijen betalen daarvoor in totaal 410 miljoen euro aan de huidige eigenaar, groothandelsbedrijf Sligro. Zij aasden al langer op de 132 filialen van Emté, want wie nog wil uitbreiden in de supermarktbranche, kan dat alleen doen door concurrenten over te nemen. Lees hier het verhaal dat we vorig jaar schreven toen de overname nog in de lucht hing.

Een Emté-winkel in Nieuwegein. De supermarkt heeft een luxueus concept met een 'vers-eiland' in de zaak. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Opnieuw waart door de supermarktwereld een overnamevirus. Eerder werden de ketens Super de Boer en C1000 door concurrenten opgeslokt, nu is de jacht geopend op keten Emté. Eind vorige maand brachten Jumbo en Coop al een bod uit op deze keten, die bestaat uit 132 levensmiddelenwinkels in vooral het zuiden en oosten van het land. Ook concurrent Plus zou belangstelling hebben, evenals de Limburgse keten Jan Linders. Sligro, eigenaar van Emté, liet in april doorschemeren dat het overweegt de supermarkten van de hand te doen. Donderdag geeft Sligro tijdens de presentatie van zijn halfjaarcijfers waarschijnlijk duidelijkheid.

Het gebeurt niet zo vaak dat er tientallen supermarktfilialen tegelijk in de verkoop staan. Vandaar dat de concurrenten voor Emté in de rij staan. 'Er komen nauwelijks nieuwe supermarktlocaties bij in het land. Wil een keten groeien, dan moet dat doen met overnames', zegt Fernand de Boer, analist van zakenbank Degroof Petercam.

Jumbo liet de afgelopen jaren al zien hoe dat moet. Tot 2010 was het familiebedrijf uit Veghel een marginale speler. Maar door twee overnames in drie jaar (Super de Boer en C1000) groeide Jumbo uit tot een geduchte tegenstander van marktleider Albert Heijn. Dankzij de overnames steeg het marktaandeel van Jumbo sinds 2009 van 5 naar 19 procent.

Dorpsrivaliteit

De kleinere keten Coop timmert in de schaduw van Jumbo ook flink aan de weg. Coop werkt bij overnames opvallend vaak samen met Jumbo. Toen Jumbo in 2009 driehonderd Super de Boer-winkels overnam, verkocht Jumbo negentien daarvan meteen door aan Coop. Twee jaar later kocht Jumbo C1000 en kon Coop 54 C1000-winkels overnemen. In totaal heeft de coöperatie nu ruim 260 vestigingen. Door de 132 Emté-winkels te delen met Jumbo zou Coop kunnen toetreden tot de topvijf van grootste ketens.

Sligro wees het gezamenlijke bod dat Coop en Jumbo begin deze maand uitbrachten af, omdat Sligro-topman Slippens het bod op dat moment 'niet opportuun' vond. Het bedrijf wil zich vandaag pas uitlaten over de toekomst van Emté.

Pikant is dat zowel Jumbo als Sligro uit het Brabantse Veghel komt. De hoofdkantoren staan nog geen kilometer van elkaar. Beide bedrijven hebben een familie aan het hoofd. De Sligro-familie heet Slippens, die van Jumbo Van Eerd. Jarenlang was de familie Slippens de rijkste van het dorp, maar dankzij de overnamereeks van Jumbo heeft de familie Van Eerd een inhaalslag gemaakt. Het vermogen van de Van Eerds is nu driemaal zo groot als dat van hun plaatsgenoten. Het botert al langer niet echt tussen beide families. Mogelijk heeft voor Sligro de dorpsrivaliteit meegespeeld bij het afwijzen van Jumbo's.

Samen inkopen

Vorige week gaf ook de Limburgse supermarktketen Jan Linders blijk van belangstelling voor Emté. 'Niet voor alle winkels, maar wel tien tot twintig vestigingen. Daarmee kunnen we aan de randen van ons huidige gebied in Zuidoost-Nederland uitbreiden', zegt een woordvoerder. 'Het voordeel is dat we al samen met Emté in de inkooporganisatie Superunie zitten.'

Dat voordeel geldt ook voor Plus. 'Die supermarkten kennen elkaar goed. Plus en Emté hebben samen 90 procent van de aandelen in Spar', zegt De Boer.

Dat er zoveel belangstelling is voor Emté, wil niet zeggen dat die keten een groot succes is. Terwijl de omzet van Sligro flink groeit, daalt de omzet van Emté al jaren. 'Dat komt mogelijk doordat de winkels niet geschikt zijn voor iedere klant', zegt De Boer. De winkelketen die ooit begon als slagerij in Waalwijk is sinds de overname door Sligro in 2002 flink gegroeid. Vier jaar later nam Sligro ook Edah over en bouwde de winkels om tot Emté. In 2010 deed Sligro hetzelfde met Golff en Sanders. 'De Edah-klanten waren heel prijsbewust, maar zij kregen de luxere en duurdere Emté voor terug', zegt De Boer. Dat heeft Emté mogelijk klanten gekost.

Analisten roepen daarom al langer dat Sligro de supermarkttak beter kan verkopen. 'Het kost te veel moeite om het concept geschikt te maken voor de klanten. Daarnaast is het een markt met heel veel concurrenten', zegt De Boer. De branchekenners vinden dat Sligro zich beter alleen kan richten op de groothandeltak. De Boer: 'Daarin zijn ze veruit de sterkste in Nederland.'

Oorlogskas

Toch is het mogelijk dat Sligro Emté helemaal niet wil verkopen. 'Het bedrijf verkeert niet in nood. Sligro kan best de tijd nemen. De situatie is wat dat betreft heel anders dan destijds bij C1000 en Super de Boer. Die bedrijven zaten echt in zwaar weer. Emté is eigendom van een moederbedrijf dat het heel goed doet', zegt De Boer. Een Emté-winkel is gemiddeld 2,5 miljoen euro waard, denkt De Boer. De totale overnamesom zou daarmee rond de 300 miljoen euro komen te liggen. 'Het is de vraag wat Sligro met dat geld aan moet. Een goedgevulde oorlogskas heeft niet zoveel zin, omdat er voor Sligro niet echt interessante bedrijven zijn om over te nemen', meent De Boer.


'Jumbo is geen piramide, Jumbo is een frietzak'

Interview met Frits van Eerd, directeur Jumbo
Hij wil zijn supermarktketen de grootste maken van Nederland. En dan de grens over. Maar zichzelf op de borst kloppen wil hij niet. 'De directeur is er om de winkels te ondersteunen, niet andersom.'

Frits van Eerd in een van zijn supermarktfilialen in Veghel: 'Het maakt onze klant echt niet uit of Albert Heijn groter is. Die wil gewoon goed geholpen worden op de plek waar hij winkelt.' Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden