Jorritsma kijkt sceptisch naar plan Schiphol

Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat is niet van plan het nieuwe gebruiksplan van Schiphol zonder meer goed te keuren....

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM/DEN HAAG

Eind vorig jaar kwam Schiphol met een gebruiksplan voor 1998 waarin slechts ruimte was voor 360 duizend vliegbewegingen. Dat betekent een fikse belemmering voor het luchtverkeer. De gezamenlijke vraag van luchtvaartmaatschappijen ligt op 420 duizend starts en landingen. Schiphol baseert zijn nieuwe plan op de voorlopige rapportage van de commissie-In 't Veld, die onlangs 'absurditeiten' aantrof in de methoden van geluidsmeting rondom Schiphol.

Minister Jorritsma zei gisteren in de wandelgangen van de Tweede Kamer dat de luchthaven er niet op moet rekenen dat het kabinet in 1998 net als in 1997 een oogje dichtknijpt als de luchthaven buiten de wettelijke geluidsgrenzen komt. 'De wet moet worden nageleefd. Gedogen zoals in 1997 gebeurde, was eens maar nooit weer.'

Het nieuwe plan van Schiphol is echter juist gebaseerd op het gedogen van een wetsovertreding. In het nieuwe gebruiksplan zou op zes van de in totaal 235 controlepunten de wettelijke norm voor lawaai worden overschreden. Schiphol wijst erop dat er op die plaatsen geen mensen wonen. Het aantal huizen dat in de lawaaizone valt (van 35 Ke), komt volgens Schiphol in het nieuwe gebruiksplan op 9300, terwijl er in de wet een maximum van 15.100 wordt gesteld.

De luchthaven heeft geen enkele wettelijke basis aangereikt voor de normoverschrijding. 'Het gaat alleen om de manier van handhaving. Op die zes punten zouden ze gewoon niet zo nauw moeten kijken. Toen de commissie-In 't Veld in december met een tussenrapport kwam, reageerde de minister erg positief', zegt een woordvoerster van Schiphol. Zij wijst erop dat het nieuwe gebruiksplan geen oplossing biedt voor de langere termijn. 'Het zou een oplossing zijn voor dit jaar. Volgend jaar is het luchtverkeer weer gegroeid.'

Het lawaai van Schiphol wordt nu met een theoretisch model vastgesteld. Uit gegevens over starts en landingen, tijdstippen en vliegtuigtypen berekent een computer hoeveel lawaai er op de 235 'meetpunten' moet zijn geweest. De commissie-In 't Veld was in het leven geroepen om de minister over dit systeem te adviseren. Eind deze maand komt het eindrapport van de commissie uit. Jorritsma zal het advies van de Commissie Geluidhinder Schiphol afwachten voordat ze een standpunt inneemt. Dat advies komt pas eind deze maand.

Op termijn moeten er oplossingen komen voor de uitbreiding van de capaciteit van Schiphol. In maart komt het kabinet met een besluit over een parallelle Kaagbaan, en in het jaar 2003 is de langverwachte vijfde baan klaar. Op de nog langere termijn verwacht Schiphol redding van een dependance in zee, bij Lelystad of op de Maasvlakte.

In de Tweede Kamer rees gisteren al meteen verzet tegen het nieuwe gebruiksplan. PvdA en D66 wijzen erop dat de geluidsgrenzen wettelijk zijn vastgelegd. Kamerlid Van 't Riet (D66) wil daarvan niet afwijken. PvdA'er Van Gijzel wijst erop dat de rechter expliciet heeft vastgelegd dat de overschrijding van de normen alleen in 1997 gedoogd kon worden. Bovendien gaat uitbreiding van het aantal vluchten mogelijk ten koste van de veiligheid, aldus de PvdA.

Schiphol krijgt alleen politieke steun van de VVD. Woordvoerder Te Veldhuis vindt de oplossing van Schiphol 'perfect, als het op deze manier kan'. De VVD'er meent dat er het een en ander schort aan de methoden om het geluid te berekenen. 'Gras heeft geen oren', zegt Te Veldhuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden