Jonge beleggers kiezen vaker hippe aandelen als games en camera's

'Je bent jong en je wilt wat.' En meestal is dat wat anders dan ouderen. En dat geldt ook een beetje voor jonge beleggers, hoewel er daar niet zo veel van zijn. Maar als ze geld hebben om in aandelen te stoppen, doen ze dat vaker in jonge en hippe bedrijven. De drie populairste zijn Go Pro (actiecamera's), Under Armour (sportkleding) en Activision Blizzard (games).

Een handelaar van BinckBank volgt de beurskoersen op de voet.Beeld anp

Dat blijkt uit data-onderzoek van BinckBank onder een kleine tachtigduizend actieve beleggingsportefeuilles van enerzijds jonge beleggers onder de 30 jaar en anderzijds oudere boven de 50 jaar. Aanleiding voor het onderzoek vormt de beursgang van Snap Inc., het moederbedrijf van social media-applicatie Snapchat, komende donderdag in New York.

Uit het onderzoek van Binck blijkt dat de Nederlandse belegger gemiddeld 54 jaar is. Slechts 10 procent is jonger dan 30 jaar en maar 4,5 procent jonger dan 25.

Jonge bedrijven

Reden is dat jongeren nu eenmaal veel minder vermogen vrij beschikbaar hebben. Maar als ze dat wel hebben stoppen ze relatief een groter bedrag in aandelen. En dan kiezen ze veel vaker voor jongere bedrijven zoals Twitter, Facebook, Starbucks en Tesla. Het meest onderscheidend zijn de keuze voor de actiecamera van GoPro en Candy Crush en Call of Duty-eigenaar Activision Blizzard.

Overigens verschillen de vijf meest gekozen fondsen van jongeren onder de 30 jaar opvallend weinig van die boven de 50 jaar. De vijf meest voorkomende fondsen in beide portefeuilles zijn Shell, ING, Unilever, Ahold Delhaize en Arcelor Mittal. Jongeren kiezen wel vaker voor trackers bij beleggingen (12 procent van het belegd vermogen tegen 6 procent bij ouderen) en minder vaak voor opties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden