John de Mol overtreft de Belgen en doet hoger bod op Telegraaf Media Groep

Talpa, het bedrijf van televisiemagnaat John de Mol, heeft een bod uitgebracht op mediaconcern Telegraaf Media Groep (TMG). Dat maakte de onderneming maandag bekend. Talpa biedt 5,90 euro per aandeel. Dat is 65 cent meer dan het Belgische Mediahuis en de familie Van Puijenbroek tot dusver bereid zijn op tafel te leggen. Daarmee hangt hij aan heel TMG een prijskaartje van 273 miljoen euro.

Beeld anp

Volgens Talpa ontstaat door de beoogde overname 'een nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en onlinecontent'. De televisieproducent heeft ook belangen in SBS Nederland en in Talpa Radio, een joint venture met TMG waar de radiozenders Radio 10, Sky, 538 en Veronica onder vallen.

In december werd bekend dat het Vlaamse Mediahuis bereid is 5,25 euro per aandeel op tafel te leggen voor TMG. Het mediabedrijf zei het bod in overweging te nemen. Mediahuis werkt samen met de textielfamilie Van Puijenbroek, die 41 procent van TMG in handen heeft. Mediahuis en de Van Puijenbroeks 'bestuderen de situatie', liet een woordvoerder weten.

Mediahuis is in Nederland eigenaar van NRC Media (NRC Handelsblad en nrc.next) en van De Limburger. In Vlaanderen worden onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg uitgegeven.

Vorige week bleek al dat De Mol een belang had opgebouwd in TMG van iets meer dan 20 procent. Dat verleidde beleggers al om op de beurs aandelen in te slaan tegen een koers die hoger lag dan de biedprijs van Mediahuis en de Van Puijenbroeks.

Genoeg geld

Talpa zegt de overname te kunnen bekostigen uit bestaande financiële middelen. Er blijft dan nog genoeg geld over om te investeren in TMG. 'Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt. Uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt', aldus De Mol.

TMG kampt met financiële problemen door teruglopende oplage- en advertentieinkomsten. Op Oudejaarsdag kondigde het bedrijf nog 45 ontslagen aan. Het bod van De Mol wordt alleen doorgezet als bestuur en commissarissen van TMG er achter staan. Talpa wil zo snel mogelijk om de tafel met het bedrijf om daar over te praten. Ook wil het de boeken nog inzien. Als het tot een daadwerkelijk bod komt, wordt dat pas gedaan na aanmelding van minstens 95 procent van de aandelen.

Lees ook

Wat John de Mol met TMG wil is onduidelijk, schrijft Peter de Waard in zijn column. 'Op echte interesse in de dodebomenindustrie is de televisietycoon nooit betrapt.'

Wat van de Van Puijenbroeks ook kan worden gezegd: ze zitten er in voor de lange termijn. Ze hebben De Telegraaf altijd gekoesterd als een soort familiebezit op afstand.

Hoger bod uitlokken

Het is de vraag of John de Mol inderdaad de hele Telegraaf Media Groep wil kopen, of dat het hem gaat om een hoger bod van het Vlaamse Mediahuis, en om het zeker stellen van de belangen van Talpa bij de overname.

Mediahuis en VP (van de familie van Puijenbroek) hebben al 59 procent van de TMG-aandelen binnen voor het bod, van Delta Lloyd en van Navitas, het beleggingsvehikel van de familie Zeeman.

Het kan zijn dat aan die harde toezegging de voorwaarde is verbonden dat er geen ander, hoger bod komt. In dat geval zouden de Belgen en VP het bod van John de Mol weer moeten overtreffen, om de 59 procent binnenboord te houden.

Onder de aandeelhouders lijkt nu sprake te zijn van een patstelling. Het bod van het Mediahuis en de familie Van Puijenbroek kan niet slagen als John de Mol niet meewerkt, maar andersom kan het bod van De Mol zonder de Van Puijenbroeks ook niet doorgaan. TMG noemde het bod van Talpa 'ongevraagd, niet-bindend en voorwaardelijk'. Het bedrijf zal het voorstel afzetten tegen strategische alternatieven, zoals een zelfstandig voortbestaan en de mogelijke samensmelting met Mediahuis.

Grootaandeelhouder Talpa John de Mol tijdens de persconferentie Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.