John de Mol gaat nauwer samenwerken met TMG

Mediatycoon John de Mol vergroot zijn greep op Telegraaf Media Groep (TMG), de uitgever van onder meer de grootste krant van Nederland. De Mol krijgt zeggenschap over de radiostations van het bedrijf, Sky Radio en Radio Veronica, in ruil voor een klein deel van zijn SBS-aandelen. TMG gaat met zijn hulp meer televisie maken, om te beginnen op internet.

Menno van Dongen
null Beeld anp
Beeld anp

Het Telegraafconcern verliest in hoog tempo abonnees en adverteerders. De betaalde oplage is in veertien jaar bijna gehalveerd, de advertentie-inkomsten dalen nog sneller. Mede daarom is vorig jaar een drastische reorganisatie in gang gezet.

De radiozenders van TMG gaan op in een nieuw bedrijf, met SLAM! en Radio 538 van Talpa. Ruim driekwart van de aandelen komt in handen van De Mols mediabedrijf. Zo'n bundeling van zenders is pas sinds 1 januari mogelijk, tot die tijd mochten bedrijven maximaal twee frequentiepakketten bezitten. Voor de luisteraars zal waarschijnlijk niet veel veranderen, voor adverteerders wel. De publieke omroep krijgt er een sterke concurrent bij, die wekelijks 7,3 miljoen luisteraars bereikt.

Online kanalen

Volgens de bestuursvoorzitter van TMG, Geert-Jan van der Snoek, is de 'strategische samenwerking' belangrijk voor de toekomst. De Telegraaf kan samen met Talpa beter inspelen op 'de overgang van woord naar beeld die in onze samenleving in versneld tempo plaatsvindt', zei hij vrijdag. 'We hebben nu nog geen toegang tot televisie, hierdoor krijgen wij met al onze journalistieke content toegang tot de kanalen die de consument op dit moment wil hebben.'

Het concern lanceert dit jaar twee online tv-kanalen, met respectievelijk nieuws en sport. De inhoud komt van De Telegraaf en Telesport, die willen profiteren van de 'kennis, creativiteit en tv-ervaring van Talpa'. Details over de programmering zijn nog onbekend, evenals de gevolgen voor de papieren krant en de redactie. Toezichthouders en medezeggenschapsraden moeten toestemming geven voor de samenwerking.

TMG staat niet alleen twee radiozenders af, het betaalt ook 27 miljoen euro. In ruil daarvoor bemachtigt het 15% van Talpa's aandelen in SBS Nederland (SBS6, SBS9, NET5 en Veronica). De Mols concern had een derde van dit bedrijf in handen, zodat TMG effectief een belang van 5 procent in SBS krijgt. De belangrijkste aandeelhouder is het Fins/Nederlandse Sanoma.

John de Mol, grootaandeelhouder van Talpa. Beeld anp
John de Mol, grootaandeelhouder van Talpa.Beeld anp

Deelmerken

Mediadeskundige Marianne Zwagerman is niet verbaasd over de deal. 'De Telegraaf heeft eerder kansen laten liggen op tv-gebied, omdat ze te arrogant waren. Nu zijn ze een stuk minder machtig en offeren ze de radiozenders, in de hoop op een toekomst bij de televisie. Het is een beetje een zwaktebod, met die minderheidsaandelen voor TMG. En De Mol vergroot zo zijn greep op het concern. Maar dat is niet per se erg, want het Telegraafconcern heeft geen flauw idee waar ze naartoe moeten. John de Mol heeft wel ideeën.'

Zwagerman ziet een verband tussen dit akkoord en het eerdere besluit De Telegraaf op te knippen in 'deelmerken', zoals Telesport en Vrouw. Die krijgen sinds kort meer ruimte om buiten de krant om publiek te bereiken. 'Zoiets wil John de Mol al tien jaar', zegt ze. 'Wij spraken daar al over toen ikzelf nog bij De Telegraaf werkte. Inmiddels zijn dit niet meer zulke sterke merken als toen, maar kennelijk heeft De Mol er nog vertrouwen in dat het mogelijk is ze nieuw leven in te blazen. Dat is een goed teken, al is niet alles wat hij op tv heeft gedaan een succes geworden.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden