Joep showt zíjn helikopter en zíjn duikboot

Alles haalde Joep van den Nieuwenhuyzen vrijdag uit de kast voor zijn feestelijke comeback in de Nederlandse industrie. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van zijn RDM Holding vergastte hij de journalisten op een vlucht met zíjn helikopter, een rit met zíjn pantservoertuig en een rondleiding door zíjn onderzeeër....

Van onze verslaggever Gerard Reijn

Optimistisch als geen ander, denkt Joep nog dit jaar een contract te tekenen voor de bouw van twee onderzeeërs aan een niet met name genoemd land. Dat zou RDM een extra omzet opleveren van naar schatting 1,2 miljard gulden. En het zou een enorme overwinning zijn voor de man die eerst werd bejubeld en toen verguisd tijdens de opkomst en ondergang van het miljardenconcern Begemann.

De laatste keer dat RDM een duikboot afleverde was in 1995, lang voordat Van den Nieuwenhuyzen de werf kocht.

Hij geeft toe dat hij, met zijn half miljardje omzet, niet op eigen houtje onderzeeërs kan verkopen. 'Daarom hebben we een alliantie met Lockheed Martin en met Litton Ingals', zei hij, respectievelijk 's werelds grootste wapensmid en een grote Amerikaanse scheepswerf.

Behalve in onderzeeërs doet RDM Technology in de reparatie van kanonnen en houwitsers, en heeft het een eigen systeem ontwikkeld: de Mobat, een kanon op een vrachtwagen. SP, vorig jaar door RDM van een faillissement gered, bouwt pantservoertuigen en landingsgestellen. Verder heeft Van den Nieuwenhuyzen in RDM Holding verzameld: enkele werven (waaronder Wilton-Fijenoord en Verolme Botlek), een helikopterbouwer (MD, overgenomen van Boeing), een groot belang in een zeppelin-avontuur (Rigid Airship), offshore-bedrijven en een belang in de ontwikkeling van een vrachtwagenmotor op LPG.

De kernactiviteit van deze kaleidoscoop? 'Industriële productie', zegt Van den Nieuwenhuyzen. Bovendien gelooft hij niet in kernactiviteiten. 'Dit zijn zeer cyclische activiteiten. Als je je wat breder oriënteert, dempt de ene cyclus de andere.'

Hij streeft met zijn groep, waarvan hij vrijwel 100 procent eigenaar is, een mooi doel na: 'Het behoud van clusters van kennis in de Nederlandse industrie.' Daarom ook maakt hij zich zo boos op het ministerie van Defensie, dat van plan is het onderhoud van de onderzeeërs die de marine nog heeft varen, onder te brengen bij de Rijkswerf in Den Helder.

'Sinds de laatste Duitser hier weg is, doen wij dat. Dat hebben we ook nodig om de kennis op peil te houden zolang we geen nieuwe schepen bouwen. Nu wil dit kabinet alles privatiseren wat er maar te privatiseren valt, maar dit halen ze naar de Rijkswerf toe. Gelukkig steunt het ministerie van Economische Zaken ons.'

Het feit dat Van den Nieuwenhuyzen weer de publiciteit zoekt, betekent niet dat hij zijn RDM ook weer via de beurs wil verkopen. 'Bij Begemann was ik 70 procent van mijn tijd kwijt met het aan de beleggers uit te leggen. Nu kan ik operationeel werken. Als we behoefte hebben aan geld, dan zijn er wel andere methodes. Ik denk ook dat dat dit of volgend jaar gaat gebeuren.'

De omzet van RDM Holding groeide vorig jaar van 141 miljoen naar 501 miljoen, en de winst van 16 naar 47,8 miljoen. Maar RDM heeft nu op een balanstotaal van 646 miljoen een eigen vermogen van 152 miljoen gulden, en volgens Van den Nieuwenhuyzen moet dat op den duur naar vijfhonderd miljoen.

De belabberde balans is te wijten aan de vele overnames, die vorig jaar 250 miljoen vergden: Wilton-Fijenoord, SP, MD Helicopters. Dit jaar zal Van den Nieuwenhuyzen niet veel meer kopen: 'Daarvoor hebben we even geen geld.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden