Jegen krijgt Hema op de rails, Bompard Carrefour nog niet

Tjeerd Jegen

Al sinds 2011 leurt het opkoopfonds Lion Capital met de Hema. Niemand wil de winkelketen hebben. Of tenminste niet voor de prijs die Lion Capital wil hebben.

Toch heeft Tjeerd Jegen (46) er tenminste voor gezorgd dat de bakermat van rookworst, ondergoed en tompouce weer een leuk bruidje is geworden. In de drie jaar dat hij met de scepter zwaait, gaat het steeds beter. Zowel de herinrichting van de Nederlandse zaken als de expansie naar de rest van de wereld, tot aan Dubai toe, begint zijn vruchten af te werpen. De omzet stijgt. En in het vierde kwartaal van vorig jaar was er voor het eerst weer een echte winst van 6 miljoen euro, zelfs na aftrek van allerlei eenmalige kostenposten.

Tjeerd Jegen, bestuursvoorzitter van de Hema. Beeld Rechtenvrij
Tjeerd Jegen, bestuursvoorzitter van de Hema.Beeld Rechtenvrij

Over heel 2017 is er nog een verlies maar dat heeft vooral te maken met de vervroegde aflossing van dure obligatieleningen. Operationeel maakte Hema 123 miljoen euro winst. Jegen – die voordat hij bij Hema kwam werkte bij Ahold, Metro en Tesco – kan zich op de borst roffelen. Hij heeft oog voor het gat in de markt, zoals het succesvol openen van winkels in de Franse binnensteden. Zijn missie om van het oer-Nederlandse bedrijf Hema een internationale keten te maken lijkt te slagen.

Lion Capital zal best een partner voor de Hema kunnen vinden. Hopelijk een die Jegen ook leuk vindt en geen opkoopfonds waardoor Hema in een Blijf van M’n Lijf Huis moet duiken.

Alexandre Bompard

ls de Hema het visitekaartje is van Nederland is Carrefour dat van Frankrijk. Maar in tegenstelling tot de Hema staat de omzet van de machtige Franse winkelketen onder druk. De nieuwe topman Alexandre Bompard is het tot nu toe nog niet gelukt Carrefour op de rails te krijgen. Een van de problemen is dat de hypermarchés, de superwinkels in de Franse periferie, lagere bezoekerscijfers kennen.

Alexandre Bompard, bestuursvoorzitter van Carrefour. Beeld AP
Alexandre Bompard, bestuursvoorzitter van Carrefour.Beeld AP

Consumenten kopen liever online en doen daarnaast nog wat boodschappen voor de gezelligheid, liefst in de eigen binnenstad bij bijvoorbeeld een Hema. Ze hebben steeds minder zin op zaterdag met een auto naar de speciale centra buiten de stad te gaan. De omzet van de hypermarkten daalde vorig jaar met 2,3 procent. In die grote winkels zit de verkoop in het slop. Consumenten kopen elektronica steeds vaker online of in speciaalzaken.

Het verlies van Carrefour bedroeg vorig jaar 531 miljoen euro. Bompard zal zich achter de oren krabben. Op de eigen thuismarkt is Carrefour zelfs voorbij gestreefd door E. Leclerc.

Bompard wil met zijn hervormingsplan ‘Carrefour 2022’ inzetten op de expansie online en de opening van 2.200 stadswinkels waarmee hij eigenlijk het voorbeeld van de Hema volgt die de binnenstad al veel eerder heeft ontdekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden