Je idool zien zingen? Dat is dan duizend euro

Eerste Kamer wil woekerhandel gaan aanpakken

Voor concertkaartjes worden via internet de exorbitante prijzen gevraagd. De Eerste Kamer wil die woekerhandel gaan aanpakken. Lastig, denken experts: veel fans weten niet eens dat ze genept worden.

Foto Marcel van den Bergh

Wat de gek ervoor geeft. Nergens is die volkswijsheid sterker van toepassing dan op de tweedehandsmarkt voor toegangskaarten. Voorbeeld: Mick (74), Keith (73), Ron (70) en Charlie (76) staan zondag in het Gelredome in Arnhem. Wie dit optreden van The Rolling Stones wil meemaken, is daar zeker 155 euro voor kwijt, vier tientjes meer dan wat de goedkoopste plaatsen deden toen de officiële verkoop van start ging.

Dat is vast nog overkomelijk voor de Stones-fan. Maar op de ticketsite StubHub werd maandag ook een ticket aangeboden voor duizend euro. Dat is 795 euro meer dan het duurste kaartje.

20 procent

Als de Eerste Kamer er vandaag een klap op geeft, komt er aan zulke woekerprijzen mogelijk een einde. De senatoren bespreken een wetsvoorstel van hun collega's Jasper van Dijk (SP) en Madeleine van Toorenburg (CDA). Zij willen beperkingen opleggen aan de doorverkoop van tickets. Belangrijkste maatregel: de prijs bij doorverkoop mag niet meer dan 20 procent hoger zijn dan de oorspronkelijke prijs. Een koper die zich gepakt voelt, kan naar de rechter stappen of de verkoop terugdraaien. Dat laatste mag zolang Mick, Keith, Ron en Charlie nog niet Sympathy for the Devil hebben ingezet.

Het wetsvoorstel is geboren uit een frustratie die breed wordt gedeeld. Iedereen die weleens kaartjes heeft geprobeerd te bemachtigen voor een wereldster (Adele) of wereldband (U2) kent het verschijnsel. De kaarten voor de Stones-concerten in Nederland waren in mei in een kwartier weg. Luttele minuten later stond een deel al op de websites die zich specialiseren in 'tweedehands' tickets, zoals Viagogo, Seatwave en StubHub. Inclusief een dikke premie.

Dat kunnen onmogelijk allemaal fans zijn die pas na aankoop in hun agenda keken en zagen dat ze een andere afspraak hadden, menen Van Dijk en Van Toorenburg. Hier zitten handelaren achter, belust op een snelle en gemakkelijke winst. Dat kan inderdaad kloppen.

Stones-fans bij de Amsterdam Arena. Foto afp

Het Belgische bedrijf Tele Ticket Service bracht vorig jaar met een onderzoek de omvang aan het licht van manipulaties op de 'secundaire markt'. Daaruit bleek dat voor de shows van de populaire meidengroep K3 ruim 13 duizend bestellingen waren geplaatst via bijna 6.000 vervalste klantprofielen, vaak van mensen die niet wisten dat hun gegevens werden misbruikt. Op die manier werden 63 duizend tickets gekocht met een waarde van 3,5 miljoen euro. Daarvoor werden 154 betaalkaarten gebruikt - nog een aanwijzing dat het hier ging om goed georganiseerde speculanten. De 'secundaire' kaartjes werden met gemiddeld 67 procent winst doorverkocht.

Een probleem is dat veel mensen niet eens weten dat ze genept worden. Tele Ticket Service vroeg bezoekers van de K3-shows in de Antwerpse Lotto Arena waar hun toegangskaarten vandaan kwamen. 'Zo'n 63 procent weet niet meer via welk kanaal ze hun tickets hebben gekocht', aldus bestuurder Stefan Esselens tegen de krant Het Belang van Limburg. 'Ze tikken de naam van het evenement in op een zoekmachine en bestellen te goeder trouw bij de eerste aanbieder die ze op internet te zien krijgen.'

Bij de zwarte handel in kaarten wordt vaak gebruikgemaakt van computerprogramma's die via internet in razend tempo toegangskaarten voor gewilde evenementen kopen. Deze 'bots' vullen gegevens op webformulieren sneller in dan een Stones-fan van vlees en bloed.

Zwarte kaartjes zijn gouden handel

Met de doorverkoop van kaartjes is wereldwijd volgens schattingen 6,8 miljard euro gemoeid. Voor de Nederlandse markt zijn geen betrouwbare cijfers voorhanden. De officiële markt is grotendeels in handen van vier websites waar verkopers hun kaarten kunnen slijten: Seatwave, StubHub, GetMeIn en Viagogo. Het is een lucratieve handel. Een website als StubHub rekent gemiddeld een vergoeding van 25 procent over de verkoopprijs.

Stones-fans bij de Amsterdam Arena. Foto anp

Hoe snel? Een Amerikaans bedrijf, Prestige Entertainment, wist in 2014 binnen een minuut liefst 1.012 tickets te kopen voor een optreden van U2 in Madison Square Garden in New York. Volgens onderzoek van de website Ticketmaster wordt 60 procent van de meest gewilde kaartjes via bots opgekocht.

Het is de vraag of de wet waarover de Eerste Kamer zich vandaag buigt een halt gaat toeroepen aan zulke praktijken, zegt Stefan Krawczyk van eBay, de webveiling die met StubHub een van de grootste online-kaartenverkopers in handen heeft. Volgens hem wordt het probleem niet bij de wortel aangepakt. 'Het gebeurt dat de organisator van een evenement maar de helft van de tickets in de openbare verkoop doet. De rest wordt weggegeven aan zakelijke partners of verkoopt de organisator zelf, via zijn eigen tweedehandskanaal. De Eerste Kamer zou er beter aan doen om meer transparantie te eisen.'

De Stones in Havana. Foto afp

Het initiatiefvoorstel zal de zwarte handel niet tegenhouden, denkt Krawczyk. 'Het grootste probleem zijn de bots. De handelaren die deze computerprogramma's gebruiken kunnen naar het buitenland uitwijken.' Volgens Krawczyk valt het ook wel mee met de woekerprijzen. 'In 90 procent van de gevallen worden tweedehands tickets voor net iets meer dan de normale prijs verkocht, of in sommige gevallen voor zelfs iets minder.' Dat ticket van duizend euro voor The Rolling Stones? Die gaat voor een veel lagere prijs van de hand, denkt hij. Tenzij die ene gek zich meldt.

Rolling Stones

15 minuten duurde het in mei eer de kaartjes voor de Stones-shows in Nederland weg waren. De tickets werden direct via internet als 'tweedehands' te koop aangeboden.