Japanse brouwer koopt Grolsch

Door de handen ineen te slaan kunnen zowel Grolsch als de Asahi Group hun teruglopende inkomsten in eigen land compenseren.

In het brouwhuis van Grolsch in Enschede werpt brouwmeester Leo Snippert een blik in de brouwketels.Beeld Harry Cock/de Volkskrant

De Twentse bierbrouwerij Grolsch komt in Japanse handen. De Asahi Group, de grootste brouwer van Japan, bevestigde woensdag dat het een 'bindend bod' is overeengekomen met SABMiller om de bierbedrijven Grolsch, Peroni en Meantime over te nemen.

Met die overname is een bedrag van 2,55 miljard euro gemoeid, zegt de Asahi Group in een gisteren uitgegeven persverklaring. De verwachting is dat de transactie na de zomer wordt beklonken. Het wachten is nog op de afronding van de fusie tussen SABMiller en AB-Inbev, de twee grootste bierbedrijven ter wereld.

Het is die fusie die maakte dat de 401 jaar oude Koninklijke Grolsch sinds een aantal maanden te koop stond. Om problemen met mededingingsautoriteiten te voorkomen vanwege een te dominante positie op de biermarkt - met name in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk - zijn zowel Grolsch-eigenaar SABMiller als AB-Inbev merken aan het afstoten.

Het Brits/Zuid-Afrikaanse SABMiller nam Grolsch in 2008 over voor een bedrag van 816 miljoen euro. Welke prijs de Japanners nu over hebben voor de Nederlandse bierbrouwer is niet duidelijk. Uitgesplitste cijfers over de overname van Grolsch, Peroni (Italiaans) en Meantime (Brits) staan niet in de persverklaring.

Bierfusies

In oktober vorig jaar werd de fusie van SABMiller en AB Inbev bekendgemaakt. Concurrent Heineken heeft één optie: groeien. (+)

In december werd Grolsch te koop aangeboden. Wat is het nog waard en wie wil het hebben? Een analyse van het vierhonderd jaar oude bedrijf. (+)

'Ik denk dat we blij moeten zijn'

De directie van Grolsch wil nog niet reageren op de overname. Wel is gistermiddag en avond het personeel geïnformeerd. In de ochtend kregen de vakbonden al te horen dat er 'iets' in de lucht hing. FNV-bestuurder Jan Verhoeven: 'Ik ken de plannen van de Asahi Group niet, maar ik denk dat we blij moeten zijn dat een branchegenoot Grolsch overneemt. Dat is vaak beter dan een investeringsmaatschappij.'

Met het binnenhalen van Grolsch troeft de nieuwe Japanse eigenaar een aantal investeringsmaatschappijen af. Onder meer KKR (voorheen eigenaar van een Zuid-Koreaanse brouwerij) en EQT lagen op de loer. Aan potentiële kopers was toch al geen gebrek. Ook het Deense Carlsberg en de Thaise bierbrouwer Thai Beverage toonden interesse.

Peroni en Meantime, een Londens biertje dat onder jongeren groeiende populariteit geniet, deden het de laatste jaren aanzienlijk beter dan Grolsch. Sinds de overname door SABMiller liep het aantal geproduceerde hectoliters van het Twentse bedrijf jaar na jaar terug. Vooral op de thuismarkt heeft Grolsch het moeilijk.

Beeld reuters

Bekende naam

Precies hetzelfde geldt voor de nieuwe eigenaar, met een marktaandeel van 38 procent de grootste brouwer van Japan. Net als in Nederland krimpt de biermarkt in Japan. Asahi (van 1889) , ook groot in frisdranken en producent van voedingssupplementen, zet steeds vaker stappen op buitenlandse biermarkten. Zo werd een aantal Chinese bierbrouwers overgenomen.

Grolsch is wereldwijd een bekende naam in de markt. De bierbrouwer heeft een moderne brouwerij in Enschede waar nog capaciteit is voor andere productie. Bij Grolsch werken 650 mensen.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden