Japans katje ontroert jong en oud

Vooral onder meisjes is Hello Kitty een populair hebbeding. Maar ook volwassen vrouwen vallen voor haar. ‘Ze staan met verliefde ogen te kijken.’..

‘Alles van Hello Kitty.’ Wie dat begin jaren tachtig op zijn verlanglijstje schreef, hoopte een puntenslijper te ontvangen met de beeltenis van het Japanse katje, een gummetje, of in het beste geval een etui met pennenset.

Sinds die tijd is de Hello Kitty-collectie geëxplodeerd. Er zijn Hello Kitty- uitlaten, Hello Kitty-piercings, Hello Kitty-gitaren. In Japan kijkt niemand gek op van een Hello Kitty-vliegtuig (een Airbus A330-200), of een Hello Kitty-Ferrari met uiteraard bijpassende Hello Kitty-motorolie.

Hello Kitty is al ruim dertig jaar een populair hebbeding onder, voornamelijk, meisjes over de hele wereld. Het katje Kitty is in 1974 bedacht door de de Japanse ontwerpster Ikuko Shimizu. Het witte katje met een rode strik op haar linkeroor (zonder mond, dat is opvallend aan het ontwerp) verscheen voor het eerst op een roze portemonneetje. Kitty heeft een tweelingzus, Mimmy. Over het duo is een educatieve tekenfilmserie gemaakt, waarin ze elke aflevering iets nieuws leren: rekenen, schrijven, lezen.

In 1976 werd Hello Kitty geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Het merk is sindsdien de wereld over gegaan. In 2004 stond de afbeelding van het katje op twintigduizend producten. Het leverde het Japanse bedrijf Sanrio, dat Hello Kitty verkoopt, een half miljard dollar (390 miljoen euro) op.

Het is een wereldwijde rage, voor kleine meisjes, maar ook voor volwassen vrouwen. Een paar jaar geleden verscheen een boek over het fenomeen. Auteurs Ken Belson en Brian Bremmer schreven: ‘In een harde, gewelddadige wereld vertegenwoordigt Hello Kitty alles wat lief en schattig is. Haar simpelheid weet emoties los te maken bij vrouwen over de hele wereld, en er is voor alle vrouwen een passend product.’

In de jaren negentig werd het katje nog populairder toen Amerikaanse sterren zich vertoonden met Hello Kitty-parafernalia. Mariah Carey, Britney Spears en Paris Hilton poseerden met Hello Kitty- shirtjes, oorbellen en kettingen. Voor de 35ste verjaardag van Kitty poseerde popster Lady Gaga vorig jaar in een jurk gemaakt van Hello Kitty-knuffels.

In Delft staat sinds een jaar de eerste officiële Hello Kitty Store van Nederland. Volgens bedrijfsleider Lianne ter Heyden (26) zijn bij winkels als Bart Smit of Blokker ook wel spullen van het merk verkrijgbaar, maar de Hello Kitty-producten in haar winkel zijn ‘heel exclusief en apart’.

Wat ze verkoopt? Knuffels, servies, tassen, sleutelhangers, horloges, schrijfboekjes. Allemaal met het witte katje erop. Ter Heyden: ‘Mensen vinden het schattig. Alles is roze en heeft wel iets aparts: een bloemetje, een strikje, een glittertje, een hartje. Of je vindt het verschrikkelijk en zoetsappig, of je vindt het geweldig.’

Haar klanten variëren in leeftijd van ‘kinderen die net kunnen beseffen dat Hello Kitty leuk is’, tot ‘vrouwen van in de veertig’. Eigenlijk is er geen eindleeftijd voor de fans van Kitty, zegt ze. Het zijn wel overwegend meisjes en vrouwen, hoewel: ‘Ik ken een jongetje van 4 dat helemaal fan is. Zijn moeder krijgt hem amper de winkel uit.’

Ter Heyden verkoopt vooral knuffels. Een ander populair product is de roze Hello Kitty-box gevuld met stempeltjes, potloden en stiftjes. Zelf vindt ze de hondendraagtas bijzonder, of de popcornmaker en het broodrooster. ‘Dat verwachten mensen niet als ze hier binnenkomen. Maar we hebben ook een heel Delftsblauw servies van Hello Kitty.’

Ze heeft met regelmaat echte fans in de winkel, zoals de dame uit Leidschendam (‘in de veertig’) die met foto’s kwam van haar huis dat helemaal is ingericht met Hello Kitty-spullen. Ter Heyden: ‘Er komt hier ook een meisje van 11 zeker eens in de twee weken met haar moeder uit Zoetermeer. Ik ken ze ook bij naam, Barbara en Sharona. Die kopen best veel. Als ik nieuwe spullen heb, moet ik ze altijd even bellen, en dan komen ze weer. Zij staan echt met verliefde ogen naar de spulletjes te kijken.’

Dit is de derde aflevering in een serie over rages.

Nijntje
Er is veel discussie geweest over de gelijkenis tussen Hello Kitty en Nijntje, het konijntje uit de prentenboeken van Dick Bruna. Het is niet duidelijk of de Japanse ontwerpers bij het tekenen van Hello Kitty geprobeerd hebben Nijntje te kopiëren. Dick Bruna zei in 2008 in een interview met de Daily Telegraph dat Hello Kitty naar zijn mening inderdaad ‘een kopie van Nijntje’ is. Bruna zegt in het interview: ‘Ik vind het niet goed, en denk bij mezelf: doe dat niet. Maak liever iets origineels, iets van jezelf.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden