Japanner schrikt van prijs elektrische auto

Amsterdam De Japanse fabrikant Nissan maakte gisteren de prijzen bekend van de Leaf, de eerste elektrische auto ter wereld die in massaproductie wordt genomen....

Vanaf morgen kan de auto in Japan worden besteld, eind dit jaar volgt de eerste levering. Ook komt de Leaf nog dit jaar naar Europa en de VS. Voor welke prijs is nog niet bekend, maar kan vanwege belastingen en valutakoersen erg afwijken van Japan. Vanaf 2012 wordt de Leaf ook in Engeland gebouwd.

In Japan zijn autorijders en analisten geschrokken van de prijs. Voor 3,7 miljoen yen kun je in Japan twee middenklassers kopen. Ook is de wagen fors duurder dan de zuinige hybride Prius (omgerekend 16 duizend euro), een auto die zowel een elektromotor als een traditionele brandstofmotor heeft. Maar de Leaf is wel veel goedkoper dan de elektrische auto die Mitsubishi binnenkort lanceert, de i-MiEV. Die gaat in Japan 4,7 miljoen yen (40 duizend euro) kosten.

Nissan zei gisteren dat de consumentenprijs van de Leaf aanzienlijk omlaag kan, als de Japanse overheid de aanschaf ervan subsidieert, zoals ook het geval is met hybride auto’s. De Leaf wordt dan 770 duizend yen (ruim 6.000 euro) goedkoper.

Overigens moet ook nog een speciaal Nissan-oplaadstation worden aangeschaft om de auto op te laden. Het duurt acht uur om de batterij van de Leaf op te laden. Bij alle 2.200 Japanse Nissan-garages komen speciale turbo-oplaadpunten waar opladen een half uur duurt.

Als de Leaf in Nederland 30 duizend euro zou kosten, is dat geen extreem hoge prijs, zegt Clem Dickmann, autoanalist bij onderzoeksbureau Aumacon. ‘Van zo’n bedrag schrik ik echt niet. Het zit misschien aan de bovenkant van de markt, maar daarvoor krijg je wel een bijzondere auto’, aldus Dickmann. ‘Bovendien kun je beter hoog beginnen. Dan kun je altijd nog met de prijs omlaag als dat nodig is. Andersom is dat heel lastig.’

In Nederland wordt de aanschaf van zuinige auto’s fiscaal gestimuleerd. Leaserijders betalen veel minder belasting en particulieren betalen geen bpm en een lagere wegenbelasting.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden