Jaarverslag blinkt niet uit in strategie

Nederlandse bedrijven blijven in hun jaarverslag terughoudend over hun strategie en plannen voor de toekomst. Aandeelhouders en werknemers krijgen daardoor onvoldoende inzicht in de koers van het bedrijf....

Scenter onderzocht voor de achtste keer hoe bedrijven in hun jaarverslag rapporteren over strategie, missie en doelen. Waar accountants kijken naar de cijfers in het jaarverslag, nam Scenter juist de tekst onder de loep.

Van de honderd bedrijven kregen 51 ondernemingen een onvoldoende uitgereikt. Bedrijven scoorden gemiddeld iets beter dan vorig jaar. Voor de eerste keer in zijn historie deelde Scenter ook een tien uit. De technische handelsonderneming Eriks dankte zijn uitverkiezing tot beste onderneming aan de transparante en volledige rapportage. Daarmee is niet gezegd dat de strategie van Eriks ook uitmuntend is, nuanceert onderzoeksleider Sicco Santema. 'Wij geven enkel een oordeel over rapportage, niet over het beleid zelf.'

Shell behaalde het hoogste rapportcijfer van de 24 bedrijven uit de AEX. De AEX-fondsen kregen gemiddeld een zes min. Tasjesmaker Gucci en chipmachinefabrikant ASML bungelen onderaan.

De bedrijven Unilever en Heijmans, die eerder deze week de Henri Sijthoffprijs voor het beste jaarverslag kregen uitgereikt, blijven bij Scenter steken in de middenmoot. 'Onze prijs kijkt niet naar wettelijke jaarverslagregels, maar naar de toegevoegde informatie in de tekst', verklaart Santema.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden