'Jaarlijkse oliebollentest, dat kan alleen het AD'

De redactie van het Algemeen Dagblad is vol zelfvertrouwen: de nieuwe landelijke krant wordt het AD met een regionaal tintje. 'De titel AD, daar staan we pal voor...'

Van onze verslaggever Jean-Pierre Geelen

De AD-redactie lijkt het lot zelfverzekerd en optimisme te ondergaan, zo bevestigen althans 'officiële' woordvoerders als hoofdredacteur Jan Bonjer en Gerard den Elt, voorzitter van de redactieraad. Niettemin: de redactievloer, enkele etages hoger, was gisteren, vlak na de plenaire redactievergadering over de plannen, no go area voor pottenkijkers. 'Op zo'n breekbare dag als deze is het goed denkbaar dat collega's dingen roepen waar ze een dag later spijt van hebben', aldus Den Elt.

De twee lijken het roerend eens: reden voor verzet is er niet. 'Het plan is wenselijk, maar niet noodzakelijk', zegt Den Elt. 'Onze plannen voor een gezondere krant gaan gewoon door en staan los van dit nieuwe voornemen', zegt Bonjer. Een mogelijk samengaan met de regionale titels biedt het Algemeen Dagblad uitgelezen kansen om de concurrentie met de grootste krant van Nederland, De Telegraaf, aan te gaan. Bonjer en Den Elt dromen al over een zondagseditie, zoals De Telegraaf dit jaar met enig succes lanceerde .

'De titel AD, daar staan we pal voor', zegt Den Elt. Zonder die titel is het plan niet bespreekbaar voor de redactieraad. 'De merknaam is zo sterk, dat kan geen regionale krant ons nazeggen.' Bovendien: 'Het AD is minder sterk in regionaal nieuws, dus daar vullen de andere kranten ons mooi aan. Onze lezers willen dat ook, zo is onderzocht. Maar er zijn veel dingen die alleen het AD kan: de jaarlijkse oliebollentest, of de haringtest bijvoorbeeld.'

Dat er banen verloren zullen gaan, is volgens Jan Bonjer vrijwel zeker. Maar dat de vakbond NVJ al een aantal van tweehonderd heeft genoemd, vindt hij 'buitengewoon kortzichtig'.

Enkele kilometers verderop, in hartje Rotterdam, heerst een kritischer stemming. Dinsdag al deden ook daar, op de redactie van het Rotterdams Dagblad, geruchten de ronde over de tweehonderd arbeidsplaatsen die op de tocht staan. Het RD startte woensdag meteen een actie op de eigen website om lezers te vragen het RD te steunen.

Arnoud Riethof, voorzitter van de redactiecommissie, kent het klappen van deze zweep. 'Ik kom van Het Vrije Volk. Dat moest samengaan met het Rotterdams Nieuwsblad, en nu moeten we weer met het AD. Steeds praten uitgevers dan over synergie, maar altijd blijkt de nieuwe krant na een paar jaar ook weer te duur. Zo zal het nu ook gaan: uiteindelijk leidt deze operatie tot één klein landelijk dagblad, met hoogstens een regionale pagina. Natuurlijk ontkent iedereen, maar je zult het zien.'

Theo Bouwman, de baas van PCM, heeft volgens Riethof nog wat uit te leggen: 'Steeds heeft hij ontkend dat er sprake was van samenvoeging van titels. ' Ook de titel van de nieuwe krant wordt nog een strijdpunt. Eerder meldden media dat er een nieuwe titel zou komen, nu lijkt het alsof alle kranten onder de vlag van het AD gaan verschijnen. Riethof: 'Jan Bonjer van het AD roept dat nu ook. Maar onze hoofdredactie zegt dat dat nog lang geen uitgemaakte zaak is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden